Türkmeneli Partisinden anayasa önerileri

10 Mayıs 2006

SAAF-Irak Türkmeneli Partisi anayasada yapılacak değişikliklerle ilgili bazı öneriler

SAAF-Irak Türkmeneli Partisi anayasada yapılacak değişikliklerle ilgili bazı öneriler sundu. Türkmeneli Partisi’nin sitemize gönderdiği anayasa değişikliğine ilişkin önerileri içeren açıklamasında şu ifadelere yer verildi.

 

Anayasa, demokrasiyi benimseyen herhangi siyasi sistemin temel taşı olmakla beraber geleceğimizin garantörüdür. Türkmeneli Partisi olarak bu gerçeğe inanmaktayız. Dolayısıyla, anayasanın yeniden gözden geçirme sürecine etkin şekilde katılmak için aşağıdaki önerileri Anayasa Düzeltme Komisyonuna iletiyoruz:

 

Birinci:

Yüksek Ulusal Birlik Meclisi adı altında bir yeni anayasal kurum kurulmalıdır. Bu kurum, Millet (Temsilciler) Meclisi'nin yasama işlerini, yürütme makamların kararlarını gözetim görevini üstlenir. Bu kurumun, Irak'ın çeşitli mezhepleri ve milliyetlerine ilişkin stratejik meselelerinde veto kullanma hakkına sahip olması şarttır. Bu Meclis aşağıda belirtilen komisyonlardan oluşmalıdır:

 

 1. Mezhepler komisyonu: Dört üyeli komisyonun, üyeleri ikişer olarak Şii ve Sünni dini mercileri tarafından atanır.                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

2.   Milliyetler komisyonu: Dört üyeli komisyonun her üyesi; Irak'ın Arap, Kürt,                                                                                                                                                                                                                                                  

Türkmen, Kilduasuri milletlerinden, eşit olarak, oluşmalıdır. Komisyonun üyeleri, mensup oldukları etnik grubun Millet Meclisi'ndeki milletvekilleri tarafından seçilir     

İkinci:

Bilinmektedir ki, Türkmeneli Partisi, anayasanın 140'ncı maddesinin yazılışına karşı ''çekincelerini'' koymuştur. Ancak, o zamanda uygulanan baskılar sonucu bu maddeyi Kalıcı Irak Anayasa'nın geçici hükümler faslına eklenmesi Kerkük Meselesine bir ''Anayasal Sorun'' konumu kazandırmıştır. Bilindiği gibi söz konusu madde, Kerkük'ün normalleştirmesine ilişkin bir madde olup, Kürdistan Bölgesi’nin sınırlarını çizmekle doğrudan doğruya ilişkisi bulunmaktadır. Dolayısıyla, bu maddenin fıkraları yeniden gözden geçirilip, Kerkük'ün normalleştirmesi çerçevesinde tutulmasını rica ediyoruz. Kerkük Referandumu, Irak Geçici İdari Yasası'nın (58) maddesinde geçmediği için, Kerkük Vilayeti'nin geleceğini belirleyecek olan referandumun bu maddeden çıkartılmasını istiyoruz. Bu konu, Kerkük'te yaşayan çeşitli etnik gruplar arasında aşırı anlaşmazsızlıklara yol açmaktadır. Ayrıca, bazı Kürt gruplar referandumun planlanan zamanda yapılmasına karşı çıktıklarını açıkça belirtmekler. Dolayısıyla, Kerkük'te durumun normalleştirme süreci şaibesiz, saydam bir şekilde yapılması için bu işlem, vatansever grupların ve tarafsız uluslararası güçlerin gözetimi altında yapılmalıdır. Kerkük'ün geleceğiyle ilişkin referandumun iptali üzerinde uzlaşma sağlanmazsa, Irak halkının tümünü bu referanduma katılmasını veya referandumun geçerli sayılması için kullanılan, geçerli oyların üçte ikisinin kabul oy çıkmasının şart kılınmasını öneriyoruz.

 

Üçüncü:

Diğer projelerden kaynaklanan yanlış anlaşılma kaygılarını ortadan kaldırmak için, “Eyaletler Federalizmi” projesinin uygulamasını destekliyoruz. Bu tip federalizm kabul edilmezse, Irak'ın eyaletlerinin altı federal bölgeye bölünmesini öneriyoruz. Her federal bölge, üç eyaletten oluşmalıdır; Irak'ın kuzeyinde iki, ortasında iki, güneyinde iki eyaletlerden oluşur.