Kızıldeniz'de nakliye tıkanıklığı yaşanıyor

18 Temmuz 2024

Yemen'in İsrail'e giden gemilere yönelik saldırıları nedeniyle Kızıldeniz üzerinden konteyner taşımacılığında yaşanan aksaklıkların tüm okyanus ağına yayıldığı bildirildi.

YDH- İran'dan yayın yapan Press TV'ye göre, Danimarka'nın dev denizcilik şirketi A.P. Moller-Maersk, Çarşamba günü bir açıklama yaptı.

Denizcilik şirketi Maersk, Kızıldeniz kaynaklı konteyner taşımacılığındaki aksaklıkların tüm küresel ağını etkileyecek şekilde arttığını duyurdu. 

Maersk'in açıklamasına göre, bu aksaklıkların sonuçları, etkilenen doğrudan ticaret rotalarının çok ötesine uzanıyor.

Aksaklıklar, alternatif rotalarda ve Uzak Doğu Asya, Batı Orta Asya ve Avrupa arasındaki ticaret için hayati önem taşıyan önemli aktarma merkezlerinde tıkanıklığa neden oldu.

Aralık ayından bu yana Maersk ve diğer denizcilik şirketleri, Kızıldeniz'deki İsrail karşıtı Ensarullah direnişçilerinin yarattığı riskleri bertaraf etmek için gemilerini Afrika'daki Ümit Burnu çevresine yönlendirdi. 

Bu rota ayarlamaları sefer sürelerini önemli ölçüde arttırdı ve sonuç olarak sektör genelinde nakliye maliyetlerini yükseltti.

Geçen yıl 19 Ekim'den bu yana İsrail'in Gazze Şeridi'ndeki barbarca savaşına karşılık olarak Yemen güçleri Kızıldeniz ve Aden Körfezi'nde İsrail gemilerini ya da işgal altındaki Filistin topraklarındaki limanlara doğru giden gemileri hedef alan çok sayıda operasyon düzenliyor.

Saldırılar, Süveyş Kanalı ve Babülmendep Boğazı'ndan geçen birçok gemiyi Güney Afrika'nın Ümit Burnu çevresindeki alternatif ve çok daha uzun bir rotayı izlemeye iterek büyük gecikmelere neden oldu.

Yemen güçleri, İsrail rejimi Gazze'ye yönelik saldırılarını sürdürdüğü müddetçe saldırılarının devam edeceğini söylüyor.

Yemen ayrıca işgal altındaki toprakların güneyinde yer alan Eilat limanına başarılı bir abluka uygulayarak limanın iflasını ilan etmesine ve nakliye fiyatlarının yükselmesine neden oldu.

Ocak ayında ABD ve İngiltere, Yemen'i İsrail gemilerini hedef almaktan caydırmak için bu ülkeyi vurmaya başladı.

ABD öncülüğünde aylarca süren hava saldırılarına rağmen Yemen güçleri operasyonlarına devam etti.

Ensarullah, Kızıldeniz ve çevresindeki İsrail, ABD ve İngiltere gemilerine saldırmak için giderek daha gelişmiş silahlardan oluşan bir cephanelik kullandı.

Yemen'deki Ensarullah direniş hareketinin lideri Abdülmelik el-Husi geçtiğimiz günlerde Yemen silahlı kuvvetlerinin Kızıldeniz'deki deniz taktiklerinin ABD'yi hazırlıksız yakaladığını ve Washington'un gelişmiş askeri teknolojisinin misilleme operasyonlarını durduramadığını söyledi.

Maersk daha önce 1 Temmuz'da Kızıldeniz bölgesinde devam eden aksaklıklar nedeniyle yaklaşan zorluklar konusunda uyarıda bulunmuştu. 

Şirket, Singapur, Avustralya ve Şangay gibi büyük merkezler de dahil olmak üzere Asya'daki limanlarda operasyonları aksatan dalgalanma etkilerinin şu anda kapsamlı bir şekilde hissedildiğini yineledi. Bu aksamalar, Kızıldeniz'deki gelişmeler nedeniyle gemilerin yeniden yönlendirilmesinden ve bunun sonucunda ortaya çıkan program aksaklıklarından kaynaklanıyor.

Maersk özellikle, Güneydoğu Asya'daki limanların Kızıldeniz'deki durumla daha da kötüleşen ekipman eksiklikleri ve kapasite kısıtlamalarından kaynaklanan gecikmeler yaşadığı Okyanusya ağındaki tıkanıklık sorunlarının altını çizdi. 

Güneydoğu Asya'nın bu kritik merkezlerindeki gecikmeler, Avustralya limanlarında gemilerin bekleme sürelerinin artması ve teslimat gecikmelerinin uzaması da dahil olmak üzere daha fazla aksaklık riski oluşturuyor.

Mena FN'e göre, Maersk'in açıklaması, Kızıldeniz'deki nakliye aksaklıklarının küresel ticaret ağları ve lojistik operasyonları üzerindeki geniş kapsamlı etkisinin altını çiziyor ve önümüzdeki aylarda nakliye sektörünün karşılaşacağı zorlukları ve belirsizlikleri vurguluyor.