YDH- Karmaşıklaşan jeopolitik ortamda ABD'nin dış politika zorluklarını etkin bir şekilde aşmak ve ulusal çıkarlarını güvence altına almak için eğitim ve inovasyon yoluyla bilgi gücünü artırmaya öncelik vermesi gerektiğini savunan araştırmacı yazar Amy Zegart'ın konu üzerine kaleme aldığı makalesi Foreign Affairs aracılığıyla yayımlandı.
2022 yılının başlarında, Rusya'nın Ukrayna'yı işgali muhtemel göründüğünde, ABD istihbarat yetkilileri Rus tanklarının hızla galip geleceğine inanmış ve bu da Kiev'deki ABD büyükelçiliğinin tahliye edilmesine yol açmıştı. Bu değerlendirme geleneksel güç ölçütlerine göre mantıklı görünüyordu.
Rusya 2021 yılında savunma harcamalarında dünya genelinde beşinci sırada yer alırken, Ukrayna Tayland ve Belçika gibi ülkelerin ardından 36. sıradaydı. Ancak iki yılı aşkın bir süre sonra Rusya ve Ukrayna arasındaki şiddetli çatışma devam ediyor.
Ukrayna'nın gücü, gücün değiştiğini gösteriyor. Ülkenin beklenmedik başarıları eğitimli insanlarından ve çok sayıda insansız hava aracı ve diğer ev yapımı silahları hızla üreten güçlü bir teknoloji ortamından geliyor. Ukrayna geleneksel bir donanması olmadan bir deniz savaşına bile girmiş, yirmiye yakın Rus gemisini batırmak ve Rusya'nın Karadeniz'i ele geçirmesini engellemek için ev yapımı insansız hava araçları ve türlü aygıt kullanmıştır.
Uzun yıllar boyunca bir ülkenin gücü, liderlerinin gözlemleyebildiği, ölçebildiği ve yönetebildiği fiziksel kaynaklardan geliyordu. Bu kaynaklar arasında askere alınabilir bir nüfus, alınabilecek topraklar, gönderilebilecek filolar ve kontrol edilebilecek petrol gibi kaynaklar vardı.
1500'lerde İspanya'nın askeri güçleri, kolonileri ve değerli metalleri vardı. 1800'lerde Birleşik Krallık en güçlü donanmaya sahipti ve Sanayi Devrimi'nden zenginlik kazandı. 1900'lerde Amerika Birleşik Devletleri ve Sovyetler Birliği büyük nükleer silah stoklarına sahipti.
Günümüzde uluslar, ekonomik büyümeyi, bilimsel atılımları ve askeri yetenekleri beslemek için bilgi ve yapay zeka gibi teknolojiler gibi maddi olmayan kaynakları giderek daha fazla kullanmaktadır. Bu kaynaklar, farklı sektörlere ve ülkelere kolayca yayılabildikleri için, geniş çapta kullanılabilir olduklarında hükümetler tarafından yönetilmeleri zordur.
Örneğin, George W. Bush yönetiminin 2001 yılında Çin'de düşen bir ABD casus uçağı için yaptığı talebin aksine, ABD yetkilileri bir düşmandan bir algoritmayı ABD'ye iade etmesini talep edemez. Ayrıca Çinli bir biyomühendisten ABD'de yaptığı araştırmalardan elde ettiği bilgileri iade etmesini de isteyemezler. En taşınabilir silah da bilgidir.
Bu kaynakların genellikle özel sektör ve akademi kaynaklı olması hükümetin işini daha da zorlaştırmaktadır. Dış politika her zaman iki seviyeli bir oyun olmuştur; ABD'li yetkililer hem yerel aktörlerle hem de yabancı düşmanlarla mücadele etmek zorundadır.
Ancak özel şirketlerin kararları jeopolitik sonuçları giderek daha fazla şekillendiriyor ve ABD özel sektörünün çıkarları her zaman ulusal hedeflerle uyumlu olmayabiliyor.
Facebook, Instagram ve WhatsApp'ın ana şirketi Meta, platformlarını kullanan dünya çapındaki üç milyar insan için neyin gerçek olduğunu belirliyor.
Geçtiğimiz yıl, Çin'de ticari çıkarları olan Amerikalı CEO'lar Çin lideri Xi Jinping ile Dışişleri Bakanı Antony Blinken kadar sık yüz yüze görüştü. Ve Ukrayna'da savaş patlak verdiğinde, iş adamı milyarder Elon Musk, sahibi olduğu Starlink uydu ağını kullanarak Ukrayna ordusunun iletişim kurup kuramayacağına, nerede ve ne zaman iletişim kurabileceğine tek başına karar verdi.
Bu esnada ABD hükümetinin pek çok kabiliyeti de zayıflıyor. Geleneksel dış politika araçları zayıfladı: Başkanlık atamalarını onaylamak o kadar sıkıntılı hale geldi ki, son üç ABD başkanının ilk dönemlerinin yarısında kilit dış politika pozisyonlarının en az dörtte biri boş kaldı.
Giderek artan federal borç sayesinde ABD bu yıl ilk kez faiz ödemelerine savunmadan daha fazla harcama yapacak. Kongre genellikle yıllık bütçeyi geçiremediği için Pentagon giderek artan bir şekilde yeni programları değil sadece mevcut programları finanse eden geçici bütçe tedbirleriyle çalışmakta ve yeni araştırma ve geliştirme girişimlerinin ya da silah programlarının hayata geçirilmesini engellemektedir.
Bu bozuk sistem yeni, küçük ve yenilikçi şirketleri orantısız bir şekilde engelliyor. Sonuç olarak büyük ve pahalı silah sistemleri varlığını sürdürürken, yeni ve ucuz çözümler de yok olup gitmektedir.
Eğer Çin, buluşları engellemek, silah maliyetlerini tavan yaptırmak ve Amerikan savunmasını zayıflatmak amacıyla bir bütçe süreci tasarlasaydı, bu böyle görünürdü. Bu arada ve kritik olarak, ABD'nin K-12 eğitimi ve araştırma üniversitelerinin sağlığı ki bunlar ülkenin uzun vadeli yenilikçi potansiyelinin kaynaklarıdır, düşüşe geçti.
ABD'li politika yapıcılar on yıllardır yabancı rakipleri ve müttefikleri etkilemek için sert ve yumuşak güç araçlarını kullandılar. Sert güç ile ABD çıkarlarını ilerletmek için askeri güç inşa ettiler ve bunu dostları korumak ve düşmanları tehdit etmek veya yenmek için kullandılar.
Yumuşak güç ile ABD değerlerini paylaştılar ve başkalarını kendi davalarına çektiler. Hem sert hem de yumuşak güç hala önemlidir, ancak bir ülkenin başarısını bir zamanlar olduğu gibi belirleyemedikleri için, ABD bilgi gücünü genişletmek için çalışmalıdır - ülkenin dönüşümsel teknoloji üretme kapasitesini artırarak ulusal çıkarlarını ilerletmek.
Bilgi gücünün iki temel unsuru vardır: yenilikçi olmak ve öngörebilme yetisi. Bunlardan ilki bir ülkenin teknolojik atılımlar üretme ve bunlardan yararlanma kapasitesiyle ilgilidir. İkincisi ise zeka ile ilgilidir.
Bilgi gücü uygulamasının bir kısmı, yabancı düşmanların ABD çıkarlarını tehdit etme niyetlerini ve yeteneklerini keşfetmekle görevli olan ABD casusluk teşkilatlarının geleneksel misyonuna ayak uydurur. Ancak yerel endüstri ile dış politika arasındaki sınırlar bulanıklaştıkça, istihbarat kurumlarının da hükümetin ülke içinde geliştirilen teknolojilerin etkilerini anlamasına yardımcı olması gerekir.
Yenilikçi olmak -inovasyon- ve öngörebilme yetisi yalnızca ABD'nin ordusunu ve çekim gücünü güçlendiren unsurlar değildir. Her ikisini de yapabilirler ancak bilgi gücünün birincil işlevi eve daha yakındır.
Geleneksel dış politika araçları dışa dönükken -yabancı aktörlerin davranışlarını etkilemek için tehditler, güç ve değerler kullanmak- bilgi gücünü inşa etmek ve kullanmak Washington'un içe bakmasını gerektirir.
Çin ya da başka bir düşman ne yaparsa yapsın ABD ve ortaklarının gelişmesine yardımcı olmak için fikirleri, yetenekleri ve teknolojiyi bir araya getirmeyi içerir.
Bilgi gücünün bileşenlerini görmek ve ölçmek zor olabilir. Ancak başlangıç için iyi bir yer ulusal eğitim yeterlilik seviyeleridir. Çok sayıda kanıt, iyi eğitimli bir işgücünün uzun vadeli ekonomik büyümeyi desteklediğini göstermektedir.
1960 yılında Doğu Asya, dünyadaki en düşük kişi başına düşen GSYİH'de Sahraaltı Afrika ile neredeyse başa baştı. Ancak sonraki 30 yıl içinde Doğu Asya, büyük ölçüde eğitim alanındaki gelişmelerin de etkisiyle öne geçmiştir.
Teknolojik yeteneklerin coğrafi yoğunlaşması, bilgi gücünün bir başka yararlı göstergesidir ve hangi ülkelerin kritik alanlarda öne geçmeye hazır olduğunu gösterir.
Önde gelen bilim adamları ve mühendislerin ofislerine kapanmak, tek başlarına deneyler tasarlamak ve internetten araştırma makaleleri okumak yerine laboratuvarlarda toplanmalarının ve süperstar ekipler kurmalarının bir nedeni var. Fiziksel yakınlık önemlidir; dünyanın en iyi beyinlerinin birlikte çalışması teknolojik atılımlar için bir reçetedir.
Bir ülkenin uzun vadeli güç beklentilerini ölçmek, araştırma üniversitelerinin sağlığını ölçmeyi de gerektirir. Şirketler teknolojik inovasyonda önemli bir rol oynar, ancak inovasyon tedarik zinciri aslında daha önce, kampüs laboratuvarlarında ve sınıflarda başlar.
Şirketler kaynaklarını yakın vadeli ticari beklentileri olan teknolojiler geliştirmeye yoğunlaştırmak zorundayken, araştırma üniversiteleri aynı finansal veya zamansal taleplerle karşı karşıya değildir.
Üniversitelerin can damarı olan temel araştırmalar, bilginin sınırlarında yer alan, cevaplanması nesiller sürebilecek ve hiçbir zaman ticari bir uygulamaya sahip olamayacak soruları inceler. Ancak bu olmadan radar, GPS ve internet de dahil olmak üzere pek çok ticari atılım mümkün olmazdı.
Daha yakın zamanda, mRNA tabanlı COVID-19 aşılarının dışarıdan bir gecede elde ettiği başarı gibi görünen şey, aslında üniversitelerde 50 yıldan fazla süren temel araştırmaların sonucuydu.
İlaç şirketleri aşı geliştirmeyi ilerletmeden önce, akademik araştırmacılar mRNA'nın protein hücrelerini aktive edebileceğini ve bloke edebileceğini keşfetmiş ve bir bağışıklık tepkisini tetiklemek için insan hücrelerine nasıl verileceğini bulmuşlardı.
Benzer şekilde, bugün internetteki verileri koruyan kriptografik algoritmalar, saf matematik alanında onlarca yıl süren akademik araştırmalardan kaynaklanmıştır.
ChatGPT'den görüntü tanımaya kadar yapay zeka alanındaki pek çok yeni gelişme de Toronto Üniversitesi, Montreal Üniversitesi, Stanford Üniversitesi ve başka yerlerde geliştirilen öncü çalışmalara dayanmaktadır.
Eğer eğitim ve inovasyon ABD'nin güç projeksiyonu yeteneğinin anahtarı ise, o zaman ülkenin beklentileri sallantıda demektir. Amerikan K-12 eğitimi krizde.
Bugün öğrenciler yeterlilik testlerinde onlarca yıldır olmadığı kadar kötü puanlar alıyor ve yurtdışındaki akranlarının gerisinde kalıyor. ABD üniversiteleri de yetenekler için artan küresel rekabet ve uzun vadeli inovasyon için hayati önem taşıyan temel araştırmalara kronik federal yetersiz yatırımla karşı karşıya kaldıkları için mücadele ediyor.
Ulusal Eğitim İlerlemesi Değerlendirmesine göre, 2023 yılında 13 yaşındaki Amerikalıların matematik ve okuma puanları son on yılların en düşük seviyesindeydi. ABD'li öğrencilerin yarısı eyaletlerinin yeterlilik şartlarını karşılayamadı.
Popüler üniversiteye giriş sınavı ACT'de ise puanlar üst üste altıncı yılda da düşmüş, lise son sınıf öğrencilerinin yüzde 70'i matematikte, yüzde 43'ü ise hiçbir alanda üniversiteye hazırlık kriterlerini karşılayamamıştır. Bu eğilimlerin COVID-19 pandemisinden önce başlamış olması dikkat çekicidir.
Amerika Birleşik Devletleri'ndeki öğrenciler geride kalırken, diğer ülkelerdeki öğrenciler hızla ilerliyor. Dünya çapında 15 yaşındaki öğrencileri test eden Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı'na göre, 2022 yılında Amerika Birleşik Devletleri ortalama matematik yeterliliğinde Slovenya ve Vietnam'ın ardından 34. sırada yer aldı.
Okuma ve fen bilimleri sıralamaları daha yüksekti, ancak sırasıyla ilk on ve ilk 20'yi ancak geçebildi.
ABD'li öğrencilerin üçte birinden fazlası, iki rota arasındaki mesafeleri karşılaştıramayacakları veya fiyatları farklı bir para birimine çeviremeyecekleri anlamına gelen temel matematik yeterlilik seviyesinin altında puan aldı.
En üst seviyede, Amerikalı gençlerin sadece yüzde yedisi en yüksek matematik yeterlilik seviyesinde puan alırken, bu oran Kanada'da sınava girenlerin yüzde 12'si ve Güney Kore'de yüzde 23'tür.
Amerika Birleşik Devletleri'ndeki mükemmellik cepleri bile uluslararası alanda iyi sonuç vermiyor. Massachusetts, 2022'de matematikte en yüksek puan alan ABD eyaletiydi ancak bir ülke olsaydı dünyada sadece 16. sırada yer alırdı. ABD eyaletlerinin çoğu küresel ortalamanın yakınında yer alıyor. En düşük puanlı eyalet olan New Mexico ise Kazakistan ile aynı seviyede.
Bu hikayenin bir kısmı geri kalanların yükselişi; küresel nüfus son birkaç on yılda büyük ölçüde daha eğitimli hale geldi ve bu süreçte bilgi gücü haritası yeniden çizildi. 1950 yılından bu yana ortalama eğitim süresi önemli ölçüde artmış ve dünya genelinde üniversite mezunlarının sayısı 30 kat artmıştır.
Eğitimde oyun alanı düzleştikçe, ABD üniversiteleri ve şirketleri dünya standartlarında kalabilmek için yabancı yeteneklere giderek daha fazla bel bağlıyor. 1980 yılında, Amerikan üniversiteleri tarafından bilgisayar bilimleri ve elektrik mühendisliği alanında verilen doktoraların yüzde 78'i ABD vatandaşlarına veya daimi ikamet edenlere gitmiştir.
Bu oran 2022'de yüzde 32 oldu. Her yıl yaklaşık bir milyon uluslararası öğrenci Amerika Birleşik Devletleri'nde eğitim görmektedir. En büyük pay yüzde 27 ile Çin'den geliyor.
Amerika Birleşik Devletleri'nin dünyanın dört bir yanından yetenekleri çekme konusundaki sicili muazzam bir değerdir. Alphabet, SpaceX ve çip devi NVIDIA da dahil olmak üzere 2020 yılında Fortune 500 şirketlerinin yaklaşık yüzde 45'i birinci veya ikinci nesil göçmenler tarafından kurulmuştur.
2000 yılından bu yana bilimsel alanlarda Nobel Ödülü alan Amerikalıların yaklaşık yüzde 40'ı yabancı doğumludur. Ancak burada da ülke kısa vadeli avantajını kaybediyor ve uzun vadeli kırılganlıklar yaratıyor. Modası geçmiş göçmenlik politikaları, istisnai yabancı öğrencileri eğiten ve daha sonra birçoğunun öğrendikleri her şeyi yanlarında götürerek Amerika Birleşik Devletleri'ni terk etmesini gerektiren, kendi kendini sabote eden bir yetenek sistemi yaratmıştır.
Dahası, bu yetenek tedarik zinciri sadece yabancı öğrenciler Amerika Birleşik Devletleri'nde eğitim almak istedikleri ve hükümetleri buna izin verdiği sürece işler. Yabancı üniversiteler son yıllarda önemli ölçüde gelişerek en iyi ve en parlak öğrenciler için daha fazla alternatif sunmaya başladı.
Şimdiden anketler, Amerika Birleşik Devletleri yerine Asya veya Avrupa'da okumayı tercih eden Çinli öğrencilerin oranının arttığını gösteriyor. Eğer Çin hükümeti Amerika Birleşik Devletleri'ne en iyi öğrenci akışını kısıtlayacak olursa, birçok üniversite laboratuarı ve şirket ciddi sıkıntıya girecektir.
ABD üniversitelerinin yabancı meslektaşları karşısında sahip olduğu inovasyon avantajı da erozyona uğruyor. On yıl önce Amerika Birleşik Devletleri dünyada en çok atıf alan bilimsel makaleleri üretiyordu. Bugün ise Çin. İlk kez 2022 yılında Çin'in katkıları, 82 önde gelen bilim dergisini takip eden ve yakından izlenen Nature Index'te ABD'ninkileri geçti.
Finansman eğilimleri de yanlış yönde ilerliyor. Üniversitelerin yürüttüğü temel araştırmalar için gerekli olan büyük, uzun vadeli ve riskli yatırımları yalnızca ABD hükümeti yapabilir. Ancak federal araştırma fonlarının GSYH'ye oranı 1964'teki yüzde 1,9'luk zirve noktasından 2020'de sadece yüzde 0,7'ye gerilemiştir. (Karşılaştırmak gerekirse, Çin 2017'de GSYH'sinin yüzde 1,3'ünü araştırmaya harcadı.)
2022 CHIPS ve Bilim Yasası'nın bilim ve mühendislik araştırmalarına milyarlarca dolar yatırım yaparak bu düşüşü tersine çevirmesi gerekiyordu, ancak bu hükümler daha sonra bütçe görüşmelerinde hurdaya çıkarıldı.
Temel araştırmalar özellikle ağır darbe almıştır. Ulusal Sağlık Enstitüleri 2014 yılına kadar bütçesinin büyük bir kısmını hastalıklar ve insan sağlığı ile ilgili temel üniversite araştırmalarına ayırıyordu. Şimdi ise daha çok klinik deneylere ve diğer uygulamalı araştırmalara harcıyor.
CHIPS ve Bilim Yasası'nın, tıp dışı bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarındaki temel araştırmaların başlıca devlet destekçisi olan Ulusal Bilim Vakfı'nın bütçesini bu yıl iki katına çıkarması gerekiyordu. Bunun yerine, kurumun bütçesi yüzde sekiz oranında azaltıldı.
NSF, on yıl öncesine göre daha küçük ve daha kısa hibeler veriyor, bu da bilim insanlarını ve mühendisleri fon peşinde koşmak için daha fazla, araştırma yapmak için daha az zaman harcamaya zorluyor.
NSF ile ilişkileri tehlikeye atmamak için adının açıklanmasını istemeyen büyük bir araştırma üniversitesinin üst düzey yöneticisi, “Standart NSF hibelerinin asgari düzeyde uygulanabilir olmadığı noktaya hızla yaklaşıyoruz. Bazı öğretim üyelerimiz için başvuruda bulunmaya değmiyor.” diye açıklama yaptı.
ABD hala Çin'den daha fazla temel araştırmaya fon sağlıyor olsa da, Çin'in araştırmaya yaptığı yatırım 2012-2021 yılları arasında yüzde 200'den fazla artarken, ABD'nin yatırımı yüzde 35 arttı. Mevcut eğilimler devam ederse, Çin'in temel araştırma harcamaları on yıl içinde ABD harcamalarını geçecek.
Özel sektörün çekim gücü kısa vadeli inovasyonu ve ekonomik faydaları destekliyor, ancak aynı zamanda gelecekteki inovasyon kaynaklarını da kurutuyor. Örneğin yapay zekada, akademiden endüstriye yetenek göçü olağanüstü ticari gelişmeleri besliyor. Aynı zamanda yetenekleri ve dikkati, gelecekteki inovasyonun bağlı olduğu temel araştırmalardan uzaklaştırıyor ve gelecek nesli eğiten fakülte saflarını tüketiyor.
Sorun en tepede ciddi boyutlara ulaşmış durumda. ABD'nin en üst düzey bilgisayar bilimleri bölümlerinden birinde, on yıl önceki kıdemli yapay zeka öğretim üyelerinin neredeyse üçte biri akademiden ayrıldı.
Bir başka üst düzey bölümde, adının açıklanmaması koşuluyla konuşan bir YZ akademisyeni, YZ fakültesinin yarısının yarı zamanlı çalıştığını tahmin ediyor. Önde gelen bir başka üniversitenin YZ laboratuvarındaki doktora öğrencileri ve öğretim üyeleri, işbirliği için hayati önem taşıyan araştırmalarını özgürce tartışamıyorlar çünkü bazıları OpenAI'de çalışıyor ve gizlilik anlaşmaları imzalamış durumda.
Geçen yıl, Amerika Birleşik Devletleri'nde yeni mezun olan YZ doktoralarının yüzde 70'inden fazlası, en iyi öğrencilerin orantısız bir payı da dahil olmak üzere doğrudan endüstriye gitti. ABD hükümetinin yapay zeka komisyonunun da belirttiği gibi yetenek yeteneği takip eder.
Bundan bir nesil sonra, politika yapıcılar “Bu yetenek krizinin geldiğini nasıl göremedik?” diye yakınacaklar. Halbukii tek yapmaları gereken bakmak.
ABD'li politika yapıcıların, ülkenin bilgi gücünü değerlendirmelerine, geliştirmelerine ve kullanmalarına yardımcı olacak yeni bir oyun kitabına ihtiyaçları var. İlk adım, ABD'nin yeni teknolojilerde nerede önde, nerede geride olduğunu ölçmek ve hangi boşlukların önemli, hangilerinin önemsiz olduğunu belirlemek için istihbarat yetenekleri geliştirmektir.
Pentagon'un ABD ve yabancı askeri kabiliyetleri karşılaştıran analist orduları var, ancak ABD hükümetindeki hiçbir ofis gelişmekte olan teknolojiler için aynı şeyi yapmıyor. Bunun değişmesi gerekiyor. Ulusal İstihbarat Direktörlüğü, ABD'deki teknolojik gelişmeler hakkında bilgi edinmek için şirketler ve üniversitelerle daha güçlü ilişkiler kurmaya başladı bile.
Bu çabalar kurumsallaştırılmalı ve uzmanlığın daha hızlı ve daha sık paylaşılmasını sağlayacak kanallar oluşturulmalıdır. İlerlemeyi teşvik etmek için Kongre, istihbarat yetkilileri ve akademik ve endüstri liderleriyle yıllık teknoloji ağı değerlendirme oturumları düzenlemelidir.
Üniversiteler de en son laboratuar keşiflerinin ayrıntılarını ve sonuçlarını paylaşarak adım atmalıdır.
Örneğin benim kurumum olan Stanford Üniversitesi geçen yıl Stanford Emerging Technology Review adlı yeni bir girişim başlatarak politika yapıcılara yapay zeka, biyomühendislik, uzay teknolojileri, malzeme bilimi ve enerji de dahil olmak üzere on önemli yeni teknoloji hakkında bu alanların önde gelen uzmanlarından daha erişilebilir ve düzenli bilgi sağlamayı amaçladı.
Şimdi bu çabaları genişletmek ve derinleştirmek, güvenilir uzman ağları oluşturmak ve üniversiteler ile ABD hükümeti, eyalet ve yerel yetkililer ve uluslararası ortaklar arasında bilgi paylaşımını artırmak çok önemlidir.
Washington'un teknolojik inovasyon için gerekli ulusal altyapıya da yatırım yapması gerekiyor. 1950'lerde Başkan Dwight Eisenhower, ABD'nin ekonomik büyümesini desteklemek ve bir Sovyet saldırısı durumunda sivillerin tahliyesini ve askerlerin taşınmasını kolaylaştırmak için Eyaletlerarası Karayolu Sistemini geliştirdi.
1973 petrol krizinden sonra Başkan Gerald Ford, yabancı bir petrol ambargosunun veya başka bir kesintinin ABD ekonomisini bir daha asla felce uğratmaması için dünyanın en büyük acil ham petrol stoku olan Stratejik Petrol Rezervini kurdu.
Günümüzde eksik olan ulusal güvenlik altyapısı bilişim gücüdür. Neredeyse her alandaki ilerleme yapay zekaya dayanıyor ve bu da çalışmak için gelişmiş hesaplama gücü gerektiriyor.
Örneğin, ChatGPT-3 yapay zeka modelini eğitmek için gereken hesaplama gücü o kadar büyüktür ki, bu görev tipik bir dizüstü bilgisayarda 9 bin yıl sürer. Günümüzde yalnızca Amazon, Google, Meta ve Microsoft gibi büyük şirketler, öncü YZ modelleri geliştirmek için gereken devasa gelişmiş çip kümelerini satın alabiliyor.
Geri kalan herkes en azını karşılayabilmek için mücadele ediyor. Bu yıl Princeton Üniversitesi, araştırma için kullanılmak üzere 300 gelişmiş NVIDIA çipi (en az 9 milyon dolar maliyetle) satın almak için bağışlarını kullanacağını açıklarken, Meta yıl sonuna kadar aynı çiplerden 350 bine sahip olmayı planladığını ve tahmini 10 milyar dolar harcadığını duyurdu.
Ulusal bir stratejik hesaplama rezervi, ulusal laboratuarlardaki mevcut bulut tabanlı hizmetler veya süper hesaplama sistemlerinde zaman kiralayan rekabetçi hibeler yoluyla araştırmacılara ücretsiz veya düşük maliyetli gelişmiş hesaplama sağlayacaktır. Rezerv ayrıca kendi küçük ölçekli bilgi işlem kümelerini kurabilir ve işletebilir.
Bu altyapı, büyük teknoloji şirketleri ve iyi donanımlı araştırma üniversiteleri dışındaki araştırmacılar için erişilebilir olacak ve sadece özel kar için değil, kamu yararı için en ileri yapay zeka araştırmalarını kolaylaştıracaktır. Ve en iyi bilgisayar bilimcilerinin akademiden endüstriye akışını durdurmaya yardımcı olacak, onlara üniversitedeki pozisyonlarında kalırken öncü çalışmalar yapabilecekleri kaynaklar sunacaktır.
İyileştirmeler halihazırda devam ediyor. Ocak ayında Ulusal Bilim Vakfı, Ulusal Yapay Zeka Araştırma Kaynağı adlı bir pilot program başlatarak 150'den fazla teklif arasından 35 projeye hesaplama gücü, veri ve diğer kaynaklara erişim sağladı. İki partili bir yasa koyucu grubu NAIRR'yi kalıcı hale getirmek için bir yasa tasarısı sundu.
ABD'nin bilgi gücünü arttırmak sadece yeni kabiliyetler geliştirmekten ibaret değildir. Washington'un aynı zamanda ülkenin göçmenlik sistemi ve savunma bütçesindeki sorunları da çözmesi gerekiyor.
Kongre, Amerikan üniversitelerinden mezun olduktan sonra dünyanın en iyi ve en parlak öğrencilerinin ABD'de kalmalarına ve çalışmalarına imkan tanıyacak göçmenlik reformlarını, ABD'nin fikri mülkiyet haklarını koruyacak ve casusluk risklerine karşı önlemler alınması koşuluyla kabul etmelidir.
Savunma Bakanı, Pentagon'un silah edinme sürecindeki reformu en önemli öncelik haline getirmeli, uygun maliyet ve yenilikçiliği kucaklamak için uzun süredir verilen sözlerin arkasına gerçek finansman koymalı ve Kongre ve Amerikan halkına bütçe işlevsizliğinin ülkeyi daha az güvenli hale getirdiğini açıkça belirtmelidir.
ABD araştırma üniversitelerinin gelecekteki yeniliklerin lokomotifi olmaya devam edebilmesi için federal hükümetin de temel araştırmalara yıllardır süregelen kronik yetersiz yatırımı tersine çevirmesi gerekmektedir.
Bazı özel sektör liderleri, Schmidt Sciences'ın yapay zeka alanında cesur akademik araştırmaları finanse etmek için beş yıl içinde 125 milyon dolar taahhüt eden AI2050 gibi hayırseverlik programları aracılığıyla boşlukları doldurmaya çalışıyor. Ancak bu devede kulak kalır. Sadece tek bir F-35 savaş uçağına 125 milyon dolar harcayan ABD hükümeti gerekli ölçekte yatırım yapabilir.
Senatörler Martin Heinrich, Mike Rounds, Chuck Schumer ve Todd Young'ın başını çektiği iki partili bir grup milletvekili, CHIPS ve Bilim Yasası'nın orijinal vaadini yerine getirmek için, savunma dışı yapay zeka araştırma ve geliştirme için mevcut hükümet fonunu on kat artırarak 32 milyar dolara çıkarma çağrılarını yeniledi.
Ancak bu öneri ile bir yasa tasarısı arasındaki yol uzun; fikir 2021'den beri Kongre'de dolaşıyor. Bu, yapay zeka gelişiminde bir ömür demek. Teknolojik değişimin hızı ve riskleri göz önüne alındığında, finansmanın artması yeterli değil. Aynı zamanda daha hızlı bir şekilde sağlanması gerekiyor.
Son olarak, Amerika Birleşik Devletleri'nin K-12 eğitimini düzeltmesi gerekiyor. Eğitimdeki gerilemenin ülkenin gelecekteki refahını, güvenliğini ve küresel liderliğini tehdit ettiğine dair uyarılar yeni bir şey değil, ancak eğitim reformu, olması gereken acil ulusal güvenlik önceliği olarak ele alınmadı.
Bugün, ülkedeki 13 bin 500 devlet okulu bölgesinin çoğunda, öğretmen ücretleri yılların deneyimine ve lisansüstü eğitime dayanmaktadır; bu da fizik ve beden eğitimi öğretmenlerinin aynı ücreti aldığı anlamına gelmektedir. En iyi ve en kötü öğretmenler de öyle.
Bazı şehirler şimdiden daha iyi yaklaşımların pilot uygulamalarını yapıyor. Dallas, Houston ve Washington, D.C.'de eğitim yetkilileri, öğretmenleri değerlendirmek ve en etkili olanları ödüllendirmek için teşvik fonlarını denemektedir.
Bazı yerlerde, bölgeler en iyi öğretmenleri en kötü okullara gönderdikleri takdirde daha da fazla isteğe bağlı fon alabilmektedir. Bu uygulamalar halihazırda umut verici sonuçlar doğurmaktadır ve üzerinde çalışılmalı ve yaygınlaştırılmalıdır.
Bu değişikliklerin hiçbiri kolay olmayacaktır, ancak bunlar yapılmadığı takdirde ABD'nin bilgi kapasitesi aşınmaya devam edecek ve ABD'nin gücü önümüzdeki yıllarda daha da zayıflayacaktır.
Washington, Çin'in ABD teknolojisine erişiminin ihracat kontrolleri ve dışarıya yatırım sınırlamaları yoluyla kısıtlanmasının ülkenin teknolojik avantajını koruyabileceği fikrine sarılmış durumda. Ancak sadece Çin'i engellemek, ABD'nin gelecekteki güvenliğini ve refahını sağlamak için ihtiyaç duyduğu uzun vadeli inovasyonu teşvik etmek için hiçbir şey yapmayacaktır. Washington, bilginin güç olduğunu ve bu gücün yurtiçinde geliştirilmesi gerektiğini her zamankinden daha fazla anlamalıdır.
Çeviri: YDH