YDH- Yemen haber ajansı SABA'nın haberine göre, Uydu tabanlı deniz trafik izleme platformlarının verilerine göre, Mısır ve Türkiye’ye ait gemiler, İsrail işgali altındaki Hayfa ve Aşdod limanlarına seyrüsefer yasağına rağmen yanaşmaya devam ediyor.
Katar sermayeli Middle East Eye'ın bildirdiğine göre ise, 1 Ağustos’ta Hayfa Limanı’na gelen altı gemiden dördü Türkiye, ikisi ise Mısır menşeli. Bu gemiler arasında genel kargo, konteyner ve çimento taşıyıcıları bulunuyor.
Aşdod Limanı da Mısır ve Türkiye limanlarından gemi kabul etmeye devam ediyor.
Özellikle çimento taşımacılığında hareketlilik dikkat çekiyor. Altı gemi üç aylık dönemde öncelikle Mısır ve İsrail limanları arasında çimento taşıdı.
Bu gemiler, savaş öncesinde Mısır limanlarını nadiren ziyaret ederken, savaş sonrası rotaları yoğun olarak İsrail ve Mısır arasında şekillendi.
Ağustos başında limana yanaşan iki Mısırlı gemiden biri çimento, diğeri genel kargo taşıyor. Limana gelen gemilerin %14’ü Mısır, %14’ü Türkiye limanlarından, geri kalan %72’si ise diğer uluslararası limanlardan geliyor.
Öte yandan, İsrail işgali altındaki limanlardan Türkiye’ye olan deniz trafiği yoğun şekilde sürüyor.
Uydu verileri, Türkiye yönüne hareket eden 12 gemiyi tespit etti. Bu gemiler; konteyner, genel kargo, dökme yük, otomobil taşıyıcısı ve petrol tankeri kategorilerinden oluşuyor.
Mısır da İsrail işgali altındaki limanlarla yüksek hacimli ticaretini sürdürüyor. İsrail limanlarından el-Ariş, Port Said, Damietta ve Abu Kir limanlarına 15 gemi hareket etti; bunların çoğunluğunu genel kargo gemileri oluşturuyor.
İsrail, Türkiye’den araçlar, elektrikli aletler, çelik, değerli metaller, ham petrol ve türevleri, tekstil ürünleri, inşaat malzemeleri ve bitkisel yağlar gibi çeşitli ürünler ithal ederken; Mısır’dan ise meyve, sebze, konserve meyve suları, tuz, çimento, inşaat malzemeleri ve kimyasallar alıyor.
Kızıldeniz’deki seyir kısıtlamalarını aşmak için İsrail, özellikle Mısır’ın Port Said limanına büyük ölçüde bağımlı. Konteynerler, bu limanlar üzerinden İsrail hedeflerine yeniden yönlendiriliyor.
Arabi Post tarafından yayımlanan açık kaynak araştırması, Gazze savaşının başladığı 7 Ekim’den bu yana 19 geminin sadece İsrail ve Mısır limanları arasında gidip geldiğini tespit etti. Aynı dönemde diğer Arap ülkelerinden İsrail limanlarına gemi gelişi gerçekleşmedi.
Araştırma, Mısır limanlarının özellikle Hayfa ve Aşdod limanlarına yakınlığı nedeniyle İsrail’e mal taşımada hayati öneme sahip olduğunu vurguluyor. Bu coğrafi yakınlık, nakliye maliyetlerini düşürürken, deniz yoluyla taşınan ürünlerin fiyatlarına da olumlu yansıyor.
Takip edilen 19 gemi arasında konteyner, çimento taşıyıcısı, genel kargo ve dökme yük gemileri yer alıyor.
Bu gemilerin bayrakları arasında Panama, Liberya, İsrail, Mısır, Antigua ve Barbuda, Singapur ve Saint Kitts ve Nevis bulunuyor.
Vesselfinder gemi takip verilerine göre, bu 12 yük gemisinin sahipliği Mısır, İsrail, Türkiye, Yunanistan, Singapur, Almanya ve Kıbrıs merkezli şirketlere ait.
Öne çıkan gemilerden Antigua ve Barbuda bayraklı Lucy Bochard isimli kargo gemisi, 2023 yılında İsrail limanlarına 25, Mısır limanlarına 23 kez sefer yaptı.
Mısır bayraklı Pan GG gemisi ise 2023’te Aşdod’a 28, Hayfa’ya 4 kez yanaştı. Gazze savaşı döneminde Mısır-İsrail ticaret hacmi de artış gösterdi.
Ana güzergahlar ise El-Ariş, Abu Kir, İskenderiye ile Hayfa ve Aşdod limanları olarak belirlendi.