B-52J modernizasyonu ABD Hava Kuvvetleri'nin kâbusu oldu

19 Kasım 2025

ABD Hava Kuvvetleri, 70 yaşındaki B-52 Stratofortress filolarını B-52J’ye dönüştürmek için milyarlarca dolar harcıyor; ancak entegrasyon sorunları ve maliyet artışları modernizasyonu “kâbus” haline getiriyor.

YDH- Savunma, ulusal güvenlik, askeri analiz ve uluslararası siyaset konularında yayın yapan ABD merkezli “19FortyFive” sitesinde yayımlanan analize göre, Amerikan Hava Kuvvetleri, 70 yıllık B-52 Stratofortress filosunu B-52J modeline dönüştürmek için Rolls-Royce F130 motorları, modern radar, iletişim sistemleri ve LRSO nükleer seyir füzesi ekliyor.

Analize göre, daha önce “maliyet etkin bir ömür uzatma” olarak sunulan program, planlanan tam operasyonel kapasiteye ulaşmada gecikmelerle karşı karşıya kalıyor ve radar modernizasyonu Nunn-McCurdy yasasını ihlal ediyor.

Eleştirmenler, analize göre, “artan entegrasyon riskleri ve modern hava savunmalarına karşı bir hayalet uçağı olmayan bombardıman uçağı ile uyumsuzluk” konusunda uyarıda bulundu. Üst düzey komutanlar, modernizasyonun aksaması durumunda “daha fazla B-21 Raider’a ihtiyaç duyulacağını” kabul ediyor.

Vice Adm. Richard Correll, B-52J programının “kritik” olduğunu belirtirken, B-21 Raider üretiminin 100 savaş uçağının ötesinde artırılmasını da desteklediğini bildirdi. Correll’in bu görüşü, selefi Gen. Anthony Cotton ile paylaşıldığı kaydedildi. Analize göre tartışma, “70 yıllık platformu sürdürmeye ne kadar yatırım yapılacağı ve Raider üretiminin hızlandırılması” üzerine odaklanıyor. Mevcut plan 100 B-21 ve 75 B-52J uçağını içeriyor.

Teknik yenilikler ve operasyonel sorunlar

Analize göre, B-52J modernizasyonu, mevcut TF33 motorlarının F130 motorlarıyla değiştirilmesini, radar sistemlerinin güvenilirliğinin artırılmasını ve LRSO füzesi ile eski seyir füzelerinin ikamesini içeriyor. Hava Kuvvetleri, modernizasyonun, uçakların “navigasyon, hava durumu kaçınma ve hava ikmali” görevlerinde radarın güvenilirliğini artıracağını bildirdi.

Simple Flying tarafından bildirildiğine göre, modernizasyon beklenenden daha karmaşık, maliyetli ve gecikmeli ilerliyor. Hava Kuvvetleri, tam modernize B-52’lerin 2033 yılına kadar tamamen operasyonel olacağını bildirdi; bu, orijinal plandan üç yıl sonraya denk geliyor. Simple Flying, analize göre, “B-52J programı bir kabusa dönüşüyor; Hava Kuvvetleri, entegrasyon gecikmeleri, artan maliyetler ve modern hava muharebe ortamında hayatta kalma kapasitesi konusunda ciddi şüpheler yaşayan 70 yıllık bir platforma milyarlarca dolar yatırıyor.” ifadelerini kullandı.

Analiz, B-52’nin modernize edilmesinin, uçağın yüz yıllık hizmet süresi boyunca modası geçmiş hale gelme riskini taşıdığını belirtiyor. Simple Flying, “Hava Kuvvetleri’nin B-21 Raider’a tamamen yönelmek yerine B-52’yi modernize etme kararı, kâğıt üzerinde yetenek sağlarken uzun vadeli verimlilik ve adaptasyon açısından çıkmaz bir durum yaratıyor.” dedi.

Programın karşılaştığı temel sorunlar arasında gecikmeler, maliyet aşımları, entegrasyon karmaşıklığı, yaşlanan gövde yapıları ve “yetkinlik-tehdit uyumsuzluğu” yer alıyor. Mayıs ayında, Hava Kuvvetleri Genelkurmay Başkanı Gen. David W. Allvin, modernizasyonun kötü gitmesi durumunda B-21 için ek fon gerekeceğini Senato Silahlı Kuvvetler Komitesi’nde belirtti.

Operasyonel planlar ve radar testleri

Analize göre, B-52J’nin modernize radarının uçuş testlerine hazırlandığı bildirildi. Lt. Gen. Andrew J. Gebara, radarın Edwards Hava Üssü’ne ulaşarak uçuş testlerine başlayacağını ifade etti. Modernize edilmiş B-52, “hayalet olmayan” bir bombardıman uçağı olarak uzun menzilli silahlarla standoff saldırılara optimize edilecek.

B-52 ayrıca modernizasyon dışında, Karayipler’de ABD’nin gemilere yönelik operasyonlarında aktif rol aldı. Defence Blog, “Stratofortress, USS Gettysburg ve USS Stockdale ile birlikte koordineli geçiş yaptı ve çok alanlı bir operasyon kapsamında hava ve deniz yeteneklerinin entegrasyonunu gösterdi” şeklinde bildirdi.

Analiz ve tartışmalar

19FortyFive analizi, B-52J programının modernizasyon maliyetleri, entegrasyon zorlukları ve gecikmeler nedeniyle, Amerikan Hava Kuvvetleri’nin uzun vadeli stratejik planlamasında bir “Catch-22” durumu oluşturduğunu aktarıyor. Programın, B-21 Raider üretimi hızlandırılmadığı takdirde operasyonel boşluk yaratabileceği vurgulanıyor.

Analize göre, “B-52J modernizasyonu, Amerikan stratejik caydırıcılığı için kritik önemde ve Hava Kuvvetleri, programı başarıyla tamamlamaya çalışırken karşılaştığı teknik ve lojistik zorluklarla mücadele ediyor.”