-Irak Milli Güvenlik Bakanlığı kanununu arkadaşımız Furkan Torlak Çevirdi.
YDH-Irak Milli Güvenlik Bakanlığı kanununu arkadaşımız Furkan Torlak Çevirdi.
Halk adına…
Irak geçici hükümeti idaresi kanunundaki 30 maddenin (a) bendine istinaden, aşağıdaki kanun çıkarılmıştır:
2005 yılı
Milli Güvenlik Bakanlığı
Birinci bölüm
- Oluşum ve Hedefler -
Madde 1: “Milli Güvenlik Bakanlığı” diye adlandırılan bir bakanlık oluşturulmuştur. Bakanlık, manevi şahsiyetleri ihtiva edecek, ekonomik bağımsızlığa sahip olacaktır. Bakanlığı Milli Güvenlik Bakanı yahut vekili temsil edecektir.
Madde 2: Bakanlık, Irak evlatlarının, Irak içerisinde ve dışarısındaki devlet yapılarının genel güvenliği ile ilgilenecektir. Bakanlık bu amaç doğrultusunda çeşitli ortak çalışmalar yapacak, diğer bakanlık ve bakanlığa bağlı olmayan kuruluşlarla dayanışma içerisinde olacaktır. Bu çalışmalarda özellikle Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, güvenlik ve istihbarat güçleriyle birlikte hareket edilecektir.
Madde 3: Bakanlık hedeflerini gerçekleştirmek için aşağıda belirtilenleri esas alır:
Birinci olarak; terör gruplarına ve devlete düşman gruplara ilişkin istihbarat bilgileri toplar ve değerlendirir; hareketlerini gözlemler. Sonuçları özetleyerek bu doğrultuda gereken icraatları yerine getirir.
İkinci olarak; devlet içerisindeki ekonomik tahribatla ve idari yolsuzluklarla ilgilenen güvenlik kurumlarıyla dayanışma içerisinde olur.
Üçüncü olarak; devletin önemli makamlarını ve altyapısını korur.
Dördüncü olarak; silah kaçakçılığıyla özellikle de kitle imha silahlarıyla mücadele eder.
(1/6)
Beşinci olarak; devlet kuruluşlarına yabancı sızma çalışmalarıyla ilgilenir.
Altıncı olarak; Milli Güvenliğe zararlı olarak suçlu kuruluşla mücadele eder, her seviyede ve çerçevede örgütlenmeyi gözlemler.
Yedinci olarak; devletin tüm kademeleriyle dayanışma içerisinde olmak, istişare etmek, birlikte hareket etmek; (ilgili kurumlarla) birey ve toplumun esenliğini sağlayacak ve kolaylaştıracak bilgi alış verişinde bulunmak.
Sekizinci olarak; suçla mücadele için kültür ve medya alanındaki çabaları desteklemek; millî güvenlik kültürünü ve vatandaşlar arasında esenliği yaymak; vatandaşları emniyet güçleriyle dayanışmaya teşvik etmek.
Dokuzuncu olarak; suçla mücadelede yeni teknoloji metotları konusunda araştırma raporları hazırlamak, metot ve yöntemler önermek; çeşitli suçlar işlenmeden suçluları tespit edip yakalayabilmek için üstün teknolojiyi sağlamak.
İkinci bölüm
- Bakan -
Madde 4:
Birinci olarak; bakan, bu bakanlığın en üst düzey başkanıdır. Siyaseti uygulamak, görevlerini icra etmek, bakanlığı gözlemek, çalışmalarını, etkinliklerini ve düzenli işleyişi gözetmekten sorumludur. Bakan, Bakanlığın görevlerine, yapısına, sorumluluklarını, çeşitli malî, teknik, idarî ve kanunî işlerine yönelik tüm talimat, karar ve emirleri bu kanun ve belirli yasalar çerçevesinde verir.
İkinci olarak; Bakan bazı yetkilerini bakanlığın iki vekilinden birine yahut bakanlığa bağlı bir görevliye verebilir.
Madde 5: Bakanlığın iki vekili vardır. Bunlardan birisi güvenlik işlerine diğeri ise idari işlere bakar. Bakanın kendilerine yüklediği sorumluluklarına yerine getirir ve bakanlığın idaresine yardımcı olurlar. İki vekil, kendilerine bağlı birimlerden sorumludur. Bakanlığın iki vekili de görevlerini genel müdürlere yahut herhangi bir bakanlık görevlisine devredebilirler.
(2/6)
Madde 6: Bakanlığın görevini, yetkilerini ve sorumluluklarını kanuna göre icra eden genel müfettişi vardır ve müfettişe belirli sayıda memur muavinlik yapacaktır.
Üçüncü bölüm
- Bakanlığın yapısı -
Madde 7:
Birinci olarak; bakanlık aşağıdaki yapıdan müteşekkildir.
a) Genel denetleme bürosu
b) Hukuk bürosu
c) Ortak milli operasyon merkezi.
d) Soruşturma bürosu.
e) Terörle mücadele dairesi.
f) Tehlikeli suçlar dairesi.
g) Devlet güvenlik dairesi.
h) Ekonomi güvenliği ve istikrarı dairesi.
ı) İdari ve mali daire.
j) Teknik işler dairesi.
k) Enformasyon ve muhasebe dairesi.
l) Ekonomi güvenliği dairesi
m) Çevre güvenliği ve çevreyi koruma dairesi.
n) Divan müdürlüğü.
o) Bakan bürosu.
İkinci olarak; aşağıdaki yapılar bakana bağlıdır:
a) Genel denetleme bürosu
b) Hukuk bürosu
c) Ortak milli operasyon merkezi.
d) Soruşturma bürosu.
e) Divan müdürlüğü.
f) Bakan bürosu.
Üçüncü olarak; Ortak operasyon Milli merkezi ile soruşturma bürosunun yapısı, görev ve sorumlulukları bu maddenin birinci bendinin (c) ve (d) şıkkında belirlenmiştir.
(3/6)
Dördüncü olarak; Aşağıdaki yapılar Bakanlığın Güvenlik İşleri vekiliyle bağlantılıdır:
a) Terörle mücadele dairesi. Bu dairesi aşağıdaki birimlerden oluşmaktadır:
1- Dini işler bölümü.
2- Siyasi işler bölümü.
3- Yabancı etkinlikler bölümü.
4- Terör ve karşıt örgütler bölümü.
5- Terör finansı bölümü.
6- Uyruk, seyahat, ikamet ve sınır daireleriyle işbirliği bölümü.
7- Gözetim ve teftiş bölümü.
b) Tehlikeli suçlar dairesi şu birimlerden oluşmaktadır:
1- Ekonomik suç işleri bölümü.
2- Uyuşturucu suçu işleri bölümü.
3- Alt yapı ve devlet malı işleri bölümü.
4- Organize suç işleri bölümü.
c) Devlet dairleri güvenliği dairesi ise şu birimlerden oluşmaktadır:
1- Özel koruma bölümü.
2- Canlı bölgeleri koruma bölümü.
3- Yapı koruma bölümü.
d) Ekonomi güvenliği ve selameti dairesi.
Beşinci olarak; aşağıdaki birimler idari işler için bakanlık vekiline bağlıdır:
a) Mali ve idari daire; şu birimlerden oluşur:
1-Mali işler bölümü.
2- İdare ve personel bölümü.
3- Eğitim bölümü.
b) Enformasyon ve hesap dairesi; şu birimlerden oluşur:
1- Enformasyon bölümü.
2- Bilgisayar bölümü.
- Ekonomi Güvenliği bölümü.
- Çevre güvenliği ve çevreyi koruma bölümü.
Altıncı olarak; Bakan, Kürdistan bölgesinde, çeşitli vilayetlerde genel maslahata uygun olarak bürolar açabilir.
(4/6)
Yedinci olarak; daireleri, Ortak milli operasyonlar merkezini ve birinci bentte belirtilen soruşturma bürosunu genel müdürler yönetecektir. Bu müdürler üniversite mezunu, alanında uzman, tecrübe ve yeterlilik sahibi olmalıdır.
Dördüncü bölüm
- Genel Hükümler ve sonuç bildirisi -
Madde 8: 7. maddede belirlenmiş birimlerin görevleri, bakanın verdiği talimatlara göre belirlenir. Buna göre birimler, görevleri, personel ve diğer birimler oluşur. Üçüncü bentte belirlenenler bundan istisnadır.
Madde 9: Bakan, yeni birimler oluşturabilir yahut bazı birimleri kaldırabilir yahut bazı birimleri yapısına uygun başka birimlere katabilir. Genel maslahat bakanlığın işlevselliğini kolaylaştırmaktır.
Madde 10: Bakan, ister bakanlık görevlisi olsun isterse de olmasın bakanlığa önemli hizmetleri olan kimselere nakit mükâfatlar verebilir. Bu mükâfat, bakanlığın yıllık değerlendirmelerinde belirtilen özelliklere göredir.
Madde 11:
Birinci olarak; bu kanunun hükümlerinin yürürlüğe koyulmasını kolaylaştırmak için yeni düzenlemeler çıkarılabilir.
İkinci olarak; bu kanunun hükümlerinin yürürlüğe koyulmasını kolaylaştırmak için bakan çeşitli talimatlar verebilir.
Madde 12: Bu kanun, resmi gazetede yayınlanmasının artından yürürlüğe girecektir.
- Gerektirici nedenler -
Irak’ın ve toplumun güvenliğini sağlamak için, demokrasinin temellerini güçlendirmek için, vatandaşlar arasında güvenlik bilincini yaymak için, yeniden imar, ekonomik, toplumsal ve kültürel yapılanmanın önündeki sorunları ortadan kaldırmak için, Bakanlık düzeyinde Bakanlıklar ve ilgili kurumlar arası bir oluşumun varlığı;
(5/6)
Suçla, uyuşturucuyla ve terör gruplarıyla mücadele noktasında araştırmaların yapılması zorunludur.
Bu kanun yasalaştırılmıştır.
(6/6)