Araştırmacılar, bir İsrail hava üssünün GPS 'spoofing/aldatma' saldırılarının kaynağı olduğunu söylüyor.
YDH- New York Times'da yer alan bir habere göre, Austin'deki Texas Üniversitesi'nden araştırmacılar, Orta Doğu'da sivil havayolu seyrüseferini kesintiye uğratan GPS saldırılarının kilit kaynağı olarak bir İsrail hava üssünü tespit etti.
‘Spoofing’ (aldatma) olarak bilinen saldırılar, uçak cihazlarının konumlarını yanlış okumasına neden olan manipüle edilmiş GPS sinyalleri gönderiyor.
Araştırmacılar Todd Humphreys ve Zach Clements, ‘spoofing/aldatma’ saldırılarının İsrail'in kuzeyindeki Ein Shemer Havaalanı'ndan kaynaklandığından "son derece emin" olduklarını söylediler.
İsrail ordusu ise yorum yapmayı reddetti.
Araştırmacılar, ‘spoofer’ tarafından yayılan ve alçak Dünya yörüngesindeki uydular tarafından toplanan verileri kullanarak spoofer'ın yerini belirlediler. Daha sonra İsrail'de yerden topladıkları verileri kullanarak hesaplamalarını doğruladılar.
Spoofing, GPS karıştırma ile birlikte son üç yılda, özellikle de orduların füze ve drone saldırılarını engellemek için navigasyon sinyallerine müdahale ettiği Ukrayna ve Gazze'deki savaş bölgeleri yakınlarında ciddi bir artış gösterdi.
New York Times'a göre, Orta Doğu bir ‘spoofing’ noktası olarak ortaya çıktı. Teksas Üniversitesi araştırmacıları askeri üsle bağlantılı kaç tane ‘spoofing’ saldırısı tespit ettiklerini söylemediler, ancak ayrı bir analiz bu yıl bölgede 50 binden fazla uçuşun spoofinge uğradığını tahmin ediyor.
‘OpenSky Network’ verilerini analiz eden ‘SkAI Data Services’ ve Zürih Uygulamalı Bilimler Üniversitesi araştırmacılarına göre, saldırılar, pilotların Beyrut ya da Kahire'deki havalimanlarının üzerinde olduklarını düşünmelerine neden oldu.
İsviçre Uluslararası Hava Yolları, uçuşlarının neredeyse her gün Orta Doğu üzerinden taklit edildiğini söylüyor.
Ayrıca, Estonya ve diğer Baltık ülkeleri de Rusya'yı hava sahalarındaki sinyalleri bozmakla suçladılar. Nisan ayında ‘Finnair’, şiddetli GPS sinyal bozulması nedeniyle iki uçuşunu geri döndürdükten sonra Estonya'daki bir havaalanına uçuşlarını geçici olarak askıya aldı.
New York Times, saldırıların artık herhangi bir savaş alanından uzakta, dünyanın büyük bir bölümünü kapsadığını iddia etti.
New York Times'a göre, spoofing/aldatma, navigasyon karmaşasına yol açmanın yanı sıra, uçakların yere çok yakın olduğuna dair yanlış uyarıları da tetikleyebilir. Ancak saldırılar henüz uçuşu tehlikeli hale getirmedi çünkü pilotlar alternatif navigasyon yöntemleri kullanabiliyor.
"GPS'i kaybetmek uçakların gökyüzünden düşmesine neden olmayacak" diyen Küresel navigasyon sistemleri için testler yapan Spirent Communications'ın Başkan Yardımcısı Jeremy Benington, "Ancak güvenlik katmanlarını ortadan kaldırdığımız gerçeğini de inkâr etmek istemiyorum." dedi.