İsrail’in borcu rekor kırdı

img
İsrail’in borcu rekor kırdı YDH

İsrail’in ulusal borcunun 2024 yılında Gazze’deki soykırım savaşı harcamaları nedeniyle 202 milyar şekel artarak 1,33 trilyon şekele çıktığı bildirildi.




YDH- İsrail ekonomi gazetesi Globes’de yer alan habere göre, İsrail’in 2024 yılı boyunca yürütülen savaşın finansman ihtiyaçları nedeniyle ulusal borcunda “keskin bir artış” yaşandı.

İsrail Maliye Bakanlığı hesaplar genel müdürlüğünün bugün yayımladığı yıllık borç raporuna göre, İsrail’in ulusal borcu 2024 yılında 202 milyar şekel artarak 1,33 trilyon şekele ulaştı.

Gazete, ulusal borçta yaşanan bu %17,9’luk artışın, esas olarak 2024 yılı boyunca sürdürülen soykırım savaşının finansmanına bağlandığını söyledi.

Globes’e göre, Hesaplar Genel Müdürü Yali Rothenberg, 2023'teki 160 milyar Yeni İsrail Şekeli (NİŞ) borçlanmaya kıyasla, 2024 yılında “devasa” bir tutar olan 278 milyar NİŞ borçlanma gerçekleştirdi.

Bu geniş çaplı borçlanma ve sadece %1’lik düşük GSYİH büyümesi sonucunda, borç/GSYİH oranı da ciddi şekilde yükseldi. 2023 sonunda %61,5 olan oran, 2024 sonunda %67,9’a, yani 6,4 puanlık bir artışla çıktı.

Pazar günü yapılan kabine toplantısında İsrail Merkez Bankası Başkanı Amir Yaron, piyasaların güvenini korumak için borç seviyelerinin azaltılmasının “hayati önemde” olduğunu belirtti.

Merkez Bankası'nın açıklamasına göre, Yaron, 2026 yılı için öngörülen daha düşük bütçe açığının borç/GSYİH oranının düşmesini sağlayabileceğini ifade etse de “mevcut risklerin olağandan daha yüksek olduğuna” dikkat çekti.

Globes’e göre, Merkez Bankası, 2027 ve 2028 yılları için bütçe açığının %3,5 ile %4,0 arasında olacağını tahmin ediyor; bu oranlar hükümetin öngördüğünden “daha yüksek.”

Yaron, “Ek uyum önlemleri gerekecek gibi görünüyor ve bunların zamanlaması jeopolitik ve ekonomik gelişmelere bağlı olacak” dedi. Ayrıca, çatışmalarda yaşanabilecek bir tırmanmanın 2025 yılı bütçe açığı hedefinin “aşılmasına” yol açabileceği uyarısında bulundu.

Yaron, belirsizliklerin sürdüğü bu dönemde 2025 bütçesinin yeniden açılarak açık hedefinin yükseltilmesine karşı olduğunu ifade etti.

Eğer “ek önlemler gerekirse”, Yaron önceliğin çalışma ya da eğitim teşviklerini zayıflatan harcamaların azaltılmasına, bazı vergilerin artırılmasına ve özellikle dolaylı vergilerde bozucu vergi muafiyetlerinin kaldırılmasına verilmesi gerektiğini söyledi.