“Kızıldeniz’deki görev Truman için utançla sonlandı”

img
“Kızıldeniz’deki görev Truman için utançla sonlandı” YDH

Güç gösterisi amacıyla çıktığı zorlu görevden dönen USS Truman’ın operasyonunun, milyar dolarlık kayıplar, iç sorunlar ve Pentagon’da endişe yaratan sonuçlarla gölgelendiği bildirildi.




YDH- Sekiz yoğun ayın ardından USS Harry S. Truman’ın Haziran 2025’te Norfolk Deniz Üssü’ne döndüğünü hatırlatan Indian Defense Review, bunun ABD’nin istikrarsız bir bölgede güç gösterisi amacıyla başlattığı görevin sona erdiğini ifade etti.

Indian Defense Review’e göre, ancak misyonun gerisinde pahalı hatalar, stratejik belirsizlikler ve 21. yüzyıl tehditlerine karşı ABD Donanması’nın hazırlık seviyesine dair yeni kaygılar bıraktı.

Habere göre, Truman, “Sert Binici Operasyonu” kapsamında Yemen’deki Ensarullah’a ait altyapıyı hedef alan görevde 250 günden fazla denizde kaldı.

ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı’nın mart ayında başlattığı operasyon kapsamında 11 binden fazla sorti düzenlendi ve 1,1 milyon pound mühimmat kullanıldı.

Indian Defense Review’e göre, operasyon, Ensarullah hedeflerine ağır zarar verse de İran yapımı insansız hava araçları ve füzelerle donatılmış Ensarullah’ın Bab el-Mendeb Boğazı’ndaki küresel deniz taşımacılığını aksatmaya devam etti.

Haberde, misyonun ölçeğine rağmen stratejik etkinliğinin tartışmalı olduğuna dikkat çekildi. Navy Times’a dayandırılan bilgilere göre, ticari gemiler hâlâ Ümit Burnu üzerinden rotalarını değiştirmeye devam ediyor, bu da operasyon sırasında caydırıcılığın sınırlı kaldığını gösteriyor.

Indian Defense Review, görevin sadece sahadaki sonuçlarla değil, teknik arızalar ve iç kazalarla da “gölgelendiğini” aktardı. En ciddi olayın Aralık 2024’te meydana geldiği, USS Gettysburg kruvazörünün “yanlışlıkla” bir F/A-18 Super Hornet’i düşürdüğü bildirildi.

Nisan ve Mayıs 2025’te ise biri hangar içindeki çekme operasyonu sırasında, diğeri ise kopan durdurma teli nedeniyle iniş sırasında olmak üzere iki Super Hornet’in daha kaybedildiği belirtildi.

Her biri yaklaşık “60 milyon dolar” değerindeki bu üç uçağın toplam mali kaybının “180 milyon dolara” ulaştığı ifade edildi. Tüm pilotların kazalardan sağ kurtulduğu aktarıldı.

Ayrıca, Şubat 2025’te Truman’ın Port Said yakınlarında Panama bayraklı bir ticaret gemisiyle çarpıştığı ve bunun sonucunda gemi komutanı Kaptan Dave Snowden’ın görevden alındığı kaydedildi. Dergiye konuşan askeri analistler, bu olayların eğitim, komuta ve bakım alanlarında sistemsel sorunlara işaret ettiğini vurguladı.

Habere göre, ABD Savunma Bakanlığı yaşananlar üzerine uçak gemisi operasyonlarına yönelik kapsamlı bir operasyonel ve güvenlik incelemesi başlattı. İncelemenin iniş protokolleri, uçak sevkiyatı ve komuta zinciri iletişimine odaklanacağı belirtildi. ABD Deniz Kuvvetleri Komutanı Amiral Christopher Grady, son yaşananların “filodan beklenen mükemmeliyet standartlarını yansıtmadığını” ifade etti.

Görevin son aylarında komutanlığı devralan Kaptan Chris Chowdah Hill, mürettebatının dayanıklılığını övdü. Hill, “Bu savaşçı denizciler sekiz aydan fazla bir süre boyunca olağanüstü bir direnç gösterdi. Büyük zorluklara rağmen ayakta kaldılar.” dedi. Ancak dergi, sadece direnmenin yeterli olmayabileceğini, Çin gibi deniz gücü artan rakiplerin ABD Donanması için çok daha karmaşık bir tehdit oluşturabileceğini belirtti. Truman’ın dönüşü, geleneksel uçak gemisi gruplarının değişen çatışma ortamındaki etkinliği konusunda askeri çevrelerde daha geniş bir tartışma başlattı.



Makaleler

Güncel