İsrail basını, Yemen’in Babu’l Mendeb Boğazı üzerindeki kontrolünü sürdürdüğü sürece Umm el-Reşraş (Eilat) limanının normale dönmesinin mümkün görünmediğini bildirdi.

YDH- İsrail merkezli ekonomik günlük gazete Calcalist’in haberine göre, son Gazze ateşkes anlaşması, Kızıldeniz’de Yemen Silahlı Kuvvetleri tarafından uygulanan deniz ablukası nedeniyle neredeyse iki yıldır kapalı kalan Umm el-Reşraş (Eilat) limanındaki krizi sona erdirmeyecek.
Haberde, ateşkes sonrasında işgal altındaki bölgelerde görülen iyimserliğin, felç olmuş limandaki kasvetli durumu yansıtmadığı belirtildi. Calcalist, Eilat limanının Kasım 2023’ten bu yana ciddi bir ticari durgunluk yaşadığını ve yalnızca sınırlı askeri faaliyetler için kullanıldığını kaydetti.
Gazete, hükümetten yaklaşık 15 milyon şekel tutarında mali destek almasına ve İsrail İşçi Sendikaları Federasyonu (Histadrut) tarafından desteklenmesine rağmen, limanın “derin bir mali” kriz içinde bulunduğunu ve toparlanma ya da normale dönüşe dair hiçbir işaret “göstermediğini” bildirdi.
Calcalist’e göre, Yemen’den Kızıldeniz’deki gemi rotalarına yönelik balistik füze ve insansız hava aracı saldırısı tehdidi, uluslararası nakliye şirketlerini Eilat limanına uğramaktan caydırdı. Bu durum, limanın en kârlı sektörlerinden biri olan araç sevkiyatını tamamen durdurdu ve tesisin büyük bir bölümünün atıl kalmasına yol açtı.
Haberde, Yemen’in Filistin halkıyla dayanışma içinde Gazze ateşkesine riayet etse dahi, Babu’l Mendeb Boğazı üzerindeki denetimini sürdürdüğü ve bu nedenle işgal altındaki limanlara giden gemilerin engellendiği ifade edildi.
Gazete, deniz taşımacılığı konusunun Gazze görüşmelerine dahil edilmediğini, çünkü Sanaa’nın müzakerelere katılmadığını belirtti. Haberde, Yemen’in artık stratejik bir deniz üstünlüğü elde ettiği ve bu avantajı bırakmak için hiçbir nedeni olmadığı vurgulandı.
Calcalist, limandaki ticari faaliyetlerin yeniden başlaması için tek olası senaryonun, bölgesel güvenliğin istikrara kavuşması veya İsrail’in Yemen’le doğrudan bir çatışmaya girmesi olabileceğini öne sürdü. Haberde, bunun geçmişte İran’a yönelik düzenlenen askeri operasyonlara benzer bir girişim olabileceği ve bu sayede Eilat’a giden deniz yollarının yeniden açılabileceği iddia edildi.
Gazete ayrıca, 2023’ün sonlarından bu yana Yemen’in, “Aksa Tufanı Operasyonu”nun ardından Gazze ile dayanışma amacıyla Kızıldeniz’de İsrail’e ait veya İsrail bağlantılı gemilere yönelik bir deniz ablukası uyguladığını hatırlattı. Bu ablukanın, Eilat limanına yönelik tüm deniz trafiğini fiilen durdurduğu ve Asya-Avrupa arasındaki deniz ticaretini sekteye uğrattığı ifade edildi.
Habere göre, büyük nakliye şirketleri gemilerini Ümit Burnu çevresinden yönlendirmek zorunda kaldı. Bu da seyahat sürelerini haftalarca uzattı ve milyarlarca dolarlık ek maliyete yol açtı. Yemen’in deniz, füze ve İHA kabiliyetlerini birleştiren operasyonları, ülkeyi İsrail etkisine meydan okuyan ve Kızıldeniz’deki güvenlik dengelerini yeniden şekillendiren belirleyici bir bölgesel aktör haline getirdi.