Umm el-Reşraş (Eilat) Limanı Müdürü Gideon Golber, “Yemen’in aylar süren saldırılarının ardından limanın tamamen felç olduğunu” ve “yeniden faaliyete geçmesi için bir çözümün görünmediğini” bildirdi.
											YDH- Umm el-Reşraş (Eilat) Limanı Müdürü Gideon Golber, Yemen ordusunun aylardır süren saldırılarının ardından limanın “fiilen felç olmuş durumda” olduğunu ve “faaliyetlerin yeniden başlaması için ufukta hiçbir gerçekçi çözüm görünmediğini” ifade etti.
İsrail radyosu FM 102’ye verdiği demeçte Golber, İsrail hükümetinin verdiği tüm sözlerin “sahadaki durumu değiştirmede başarısız kaldığını” doğruladı. Limanın hâlâ “tamamen hizmet dışı” olduğunu belirten Golber, altyapıdaki hasarın “ciddi ve gözle görülür düzeyde” olduğunu kaydetti.
Golber, “İsrail’in limanın yeniden faaliyete geçmesiyle birlikte bir ‘zafer fotoğrafına’ acilen ihtiyaç duyduğunu” ifade etti. Ancak çok sayıda ticari geminin artık İsrail limanlarını tamamen rotalarından çıkardığını, bunun da “ithalat ve ihracatın neredeyse tamamen durmasına” yol açtığını belirtti. Bu durumun iç piyasalar ve hayati tedarik zincirleri üzerinde doğrudan etkiler yarattığını söyledi.
Liman müdürü, yetkililerin “yakında faaliyetin yeniden başlayacağı” yönündeki resmi açıklamalarını eleştirerek, bu açıklamaların “hiçbir gerçekçi plana dayanmadığını” belirtti. Krizin “sadece teknik onarımlarla çözülebilecek bir durumun çok ötesinde” olduğunu ifade eden Golber, “uluslararası güvenin İsrail limanlarına yönelik olarak Yemen operasyonlarının başlangıcından bu yana en düşük seviyeye indiğini” söyledi.
Golber’in açıklamaları, İsrail Başbakanı Benyamin Netanyahu’nun Yemen cephesini “çok ciddi bir tehdit” olarak nitelendirdiği ve Sanaa’nın “yerli üretim balistik füzeler ve insansız hava araçları geliştirme kapasitesine sahip, göz ardı edilemeyecek bölgesel bir güç” haline geldiğini kabul ettiği açıklamasının ardından geldi.
Analistler, Yemen operasyonlarının etkisinin “askeri boyutun ötesine geçerek psikolojik ve ekonomik alanlara da uzandığını” belirtti. Yemen güçlerinin “Kızıldeniz güvenliğinin Gazze’deki savaş sürdükçe garanti altına alınamayacağını gösteren caydırıcı bir denklemi başarıyla tesis ettiği” ifade edildi. Eilat Limanı’nın felç olmasının, “İsrail üzerindeki ekonomik baskının belirgin bir tezahürü” olduğu, limanın hâlâ işlemez durumda kalmasının ise “saldırıların etkinliğinin devam ettiğini kanıtladığı” değerlendirildi.
“İsrail’in Kızıldeniz’e açılan kapısı” olarak tanımlanan Umm el-Reşraş (Eilat) Limanı, Gazze savaşı başladığından bu yana ekonomik aksaklıkların odak noktası haline geldi. Gazze ile dayanışma içinde hareket eden Yemen Silahlı Kuvvetleri, “İsrail’e ait deniz hatlarını hedef almış ve düşman bağlantılı gemileri tehdit etmiş”, bu da “saldırıların azalmasına rağmen limanın ciddi operasyonel zorluklarla karşı karşıya kalmasına” neden olmuştu.
Analistler, Kızıldeniz’deki gelişmelerin “deniz caydırıcılığında köklü bir değişime” işaret ettiğini belirtti. Yemen’in “deniz operasyonlarıyla sahadaki askerî baskıyı ekonomik bir avantaja dönüştürdüğü”, Siyonist yapının “alternatif rotalar için ek maliyetler üstlenmek ve acil lojistik çözümler aramak zorunda kaldığı” kaydedildi.
Analistlere göre, uygulanan “abluka, Gazze’ye yönelik saldırganlık ve kuşatmanın ekonomik bedelini” bu kez “askeri değil ticari yollarla” ödetiyor.