Amerikan düşüncesini zehirlemek: yeni McCarthycilik çağında öğrenci protestoları

img
Amerikan düşüncesini zehirlemek: yeni McCarthycilik çağında öğrenci protestoları YDH

''Sessizlik riskini göze alamayız. Ortaya çıkmakta olan faşist siyaset karşısında sessiz kalmak, yaklaşmakta olan tehlike ve alınması gereken dersler konusunda felaketi çağırma niteliği taşıyor.''




YDH- Amerikalı kültür eleştirmeni Henry Giroux'nun, hiper-kapitalizmin hedef tahtasındaki entelektüelizmden, aşırı sağcı faşist milyarderle yönetilen dünyadaki sembolik sermayeye, güncel ahlaki turnusol olan Filistin mücadelesinden yeni bir gelecek yaratma noktasında yeni McCarthycilikle çatışmaya değindiği, Counter Punch'ta ''Poisoning the American Mind: Student Protests in the Age of the New McCarthyism'' başlığıyla yayınlanan makalesi öğrenci hareketlerini tartışmaya açıyor. 

                                                                                                  ***

Felaketlerin yaklaştığı ve faşizmin arttığı zamanlarda yaşıyoruz. Bu dönem, gelişmekte olan otoriter bir rejimin muhalefeti susturma ve dili manipüle etme, eylemleri ahlaki önemlerinden sıyırma ve gücü adaletten ayırma yönündeki kasıtlı çabalarıyla tanımlanıyor. Toplumun içi boşaltılırken, demokratik topluluk, toplumsal sözleşmeler ve merhamet gibi kavramların yerini, daha geniş sistemik kaygılardan kopuk, bireyselleştirilmiş ve özelleştirilmiş bir sorumluluk yaklaşımı alıyor. Oligarşik davranışlar korkuyla beslenmekte ve insan potansiyeline yönelik sürekli saldırılarla sürdürülerek tarihsel gerçekliğin çarpıtılmasına yol açmaktadır. Kargaşa ve belirsizliğin hüküm sürdüğü bir dönemde, yükseköğretime kritik rolü nedeniyle şüpheyle bakılmakta, öğrenciler sessiz kalmaya zorlanmakta, toplumsal meselelere karşı duyarsızlaştırılmakta ve güç dinamikleri, ötekileştirme ve bilgi arasındaki bağlantılara karşı körleştirilmektedir. Büyüyen askeri-endüstriyel kompleksin ve karantina sisteminin genişlemesinin ortasında, hem öğretim üyeleri hem de öğrenciler daha iyi bir gelecek olasılıklarını göz ardı ederek görmezden gelmeye ve içe odaklanmaya teşvik edilmektedir.

Depolitizasyon süreci, muhalefete, ifade özgürlüğüne, akademik özgürlüğe ve bu temel demokratik hak ve uygulamaları destekleyen kurumlara yönelik doğrudan bir saldırı ile daha da ileri götürülmektedir. Özellikle yükseköğretim, kritik rolü nedeniyle giderek daha fazla hedef alınmakta, sağcı milyarderler, otoriter politikacılar ve uyumlu mütevelli heyetleri tarafından baltalanmaktadır. Yükseköğretime, genç bireyleri bilgili ve eleştirel vatandaşlar olarak yetiştirmeyi amaçlayan bir kamu malı olarak değer verilmek yerine, aşırı sağcı GOP üyeleri tarafından öğrencileri sorgulamaya, meydan okumaya ve bağımsız düşünmeye teşvik etme görevinden vazgeçmeleri için baskı yapılmaktadır. Eğitime yönelik bu gerici yaklaşım, Vali Ron DeSantis'in bir zamanlar ilerici bir kurum olan New College'ı, eleştirel düşünmeyi ve öğretim üyeleri ile öğrenciler arasında açık diyaloğu engelleyen öğretim yöntemleri ve uyanma karşıtı ideolojinin kalesi haline getirdiği Florida'da örneklenmektedir.

Günümüz bağlamında, yükseköğretim kurumları önemli bir değişim geçirmiştir. Bu kurumlar artık sağlıklı tartışmalar ve eleştirel incelemeler yoluyla fikirlerin ve önemli sosyal meselelerin geliştirilmesini ve araştırılmasını teşvik eden kamu malları olarak görülmemektedir. Bunun yerine, eleştirel düşünme ve güçlendirici pedagoji kavramlarının göz ardı edildiği endoktrinasyon merkezlerine dönüştürülüyorlar. Bu kurumlar artık bilinçli toplumsal eleştiriyi besleyen platformlar olmaktan ziyade sansür ve umutsuzluk araçları olarak kullanılıyor. Özellikle aşırı sağcı hareket, klonlama pedagojileri olarak adlandırılabilecek pedagojileri teşvik ederek öğretme ve öğrenmenin değerini azaltmaya çalışmaktadır. Bu pedagojiler, bağımsız düşünce ve farklı bakış açılarını teşvik etmek yerine kültür, bilgi, fikir ve aşırılık yanlısı dünya görüşlerini kopyalamayı amaçlamaktadır.

Daha da endişe verici. Aşırı sağ, eşitlik ve kamu yararı konusundaki ilerici duruşu nedeniyle yükseköğretime yönelik saldırılarını yoğunlaştırdı. Üniversiteler, "vatandaşlık... insan onuru [ve] birçok cephede eşitlik" gibi değerleri teşvik ederek, evrensel vatandaşlık fikrini reddeden faşistlerin hedefi haline gelmiştir. Eşitliğe yönelik bu küçümseme, Amerikan kimliğinin dar bir tanımıyla birleştiğinde, hem yükseköğretim karşıtı hareketi hem de ırkçı politikalardaki artışı körüklüyor. Eddie S. Claude'a göre, aşırı sağın "bembeyaz bir Amerika" vizyonu ve siyah ve kahverengi bireyleri ülkenin ahlaki dokusundan silme çabası, beyaz üstünlüğünü destekleyen yanılsamaları sürdürerek ırkçı şiddetin ve dışlayıcı uygulamaların artmasına neden oluyor. Aşırı sağ, eleştirel düşünceyi bir tehdit olarak algıladığı gibi, eğitimin siyaseti ve demokrasiyi şekillendirmede, özellikle de otoriterleşme dönemlerinde çok önemli bir rol oynadığı fikrini de reddediyor.

Gazze'de bir başka sömürgeci savaş yaşanırken, ahlaki kısıtlamaların modasının geçtiği görülüyor. Binlerce Filistinli hayatını kaybediyor, ancak bu eylemleri savaş suçu olarak kınama girişimleri hemen antisemitizm olarak reddediliyor. Filistinlilere yönelik şiddeti kabul etmeyi reddetme, eleştirel gazetecileri, kültür çalışanlarını ve hatta aşırı sağ tarafından tehlikeli sosyalist ideolojiler için bir üreme alanı olarak görülen yüksek öğrenimi hedef almaya kadar uzandı. Bu koşullar altında, başkalarının çektiği acılara karşı seslerini yükseltenler, insanlıktan çıkarılma, nefret dolu sözlü saldırılar ve devlet şiddeti tehdidiyle karşı karşıya kalıyor. Ayrıca, sivil ölümün devlet şiddetine, iç terörizme ve insan değerini hiçe sayan bir siyasete zemin hazırladığı bir toplumda yaşama riskiyle karşı karşıya kalıyorlar.

Tarihin bu kritik anında, yükseköğretimde özgürlük, eşitlik ve adalet için verilen mücadelenin önemli riskler taşıdığı açıktır. Eğitime yönelik bu saldırılar, hem Amerika Birleşik Devletleri'nde hem de yurtdışında faşist politikaların yükselişini doğrulamakla kalmıyor, aynı zamanda yerleşimci sömürgeciliğin neden olduğu mülksüzleştirmeyi ve devlet tarafından uygulanan şiddeti sorgulamaya cesaret eden öğrencileri de hedef alıyor. Medeni cesaret gösteren öğrenciler artık eleştiriye, dışlanmaya ve hatta tutuklanmaya maruz kalıyor. Bu baskıcı iklim sadece sansür eylemini vurgulamakla kalmıyor, aynı zamanda eşitlik ve yurttaşlık bilgisi konusundaki kusurlu anlayışı ne olursa olsun, üniversitenin bir kamu malı ve bir yurttaşlık kurumu olarak ölümüne işaret ediyor.

Vichy rejimini andıran Trump ve destekçileri için yükseköğretim, tek amacı "aileyi, toplumu ve ulusal birliği yok etmek" olan sol ideolojilerin üreme alanı olarak tasvir ediliyor. Bu baskıcı politikalar, Ellen Schrecker'in "yeni McCarthycilik" olarak adlandırdığı, eleştirel eğitimi, öğretmen bağımsızlığını ve ırk, cinsiyet ve sosyal eşitsizlik gibi gerçek dünya meselelerinin incelenmesini baltalamak için komünizm suçlamasını kullanan şeyin yeniden dirilişine işaret ediyor. Schrecker, lise ve üniversitelerde öğretilen içeriğin kısıtlanmasına yönelik devam eden kampanyanın, hayal kırıklığına uğramış seçmenlerin dikkatini kendi geleceklerini etkileyen temel yapısal sorunlardan uzaklaştırmayı amaçladığını savunuyor. Bununla birlikte, bu kampanya, dünyanın gerçeklerini bu eğitim kurumlarına taşıyan değişiklikleri tersine çevirmek için uzun süredir devam eden çabada yeni bir aşamayı da temsil ediyor. Çok sayıda eyalette muhafazakar ve fırsatçı politikacılar, 1960'larda Amerikan yaşamında meydana gelen demokratikleşmeyi geri almak için bu geniş kapsamlı kampanyaya katılmaktadır. Eleştirel Irk Teorisi öcüsüne saldırarak ve çağdaş akademik kültürü, beslediği eleştirel perspektiflerle birlikte karalayarak, eğitim içeriğine yönelik mevcut kısıtlamalar yalnızca öğretmenleri her düzeyde riske atmakla kalmıyor, aynı zamanda hepimizi tehdit eden tehlikeli bir cehaleti de teşvik ediyor.

Liberal inançların kalesi olarak üniversitelere yönelik muhafazakar saldırı, 1950'lerde Senatör Joe McCarthy döneminde ateşli anti-komünistlerin akademisyenlere yönelik baskılarından bile daha eskiye dayanmaktadır. 1930'larda otoriter rejimler de kontrolü sağlamak için üniversiteleri hedef almıştır. Profesör Ruth Ben-Ghiat, Avrupa'daki faşist rejimlerden bu yana sağcı liderlerin üniversiteleri sol ideolojileri desteklemekle suçladıklarını ve kendi gündemlerine göre şekillendirmeye çalıştıklarını belirtiyor. Hitler'in 1933'te iktidarı ele geçirmesinin ardından Nazilerin akademi içinde ve dışında muhalifleri susturmaya yönelik aşırı önlemlerine rağmen, bu anlatının sağda hala yankı bulması şaşırtıcıdır. Bu ısrar, büyük ölçüde, faşizmin sola karşı yürüttüğü kampanyayı yeniden canlandıran soğuk savaş döneminin askeri diktatörlüklerine atfedilebilir.

George W. Bush'un başkanlığı sırasında McCarthy'ci taktikler önemli bir ivme kazandı. Bu durum özellikle Başkan Yardımcısı Cheney'nin yönetimin Irak politikasını eleştirenleri teröristleri desteklemekle suçlamasıyla fark edildi. Aynı zamanda Bush dönemi, Campus Watch, David Project, Students for Academic Freedom gibi McCarthyci kurumların ve ABD'nin iç ve dış politikalarına muhalefet edilmemesini sağlayarak Orta Doğu Çalışmalarını ve genel olarak liberal sanatları izlemeyi amaçlayan diğer grupların yükselişine tanık oldu. Discoverthenetwork.org gibi aşırılık yanlısı kuruluşlar, ACTA'nın 11 Eylül saldırılarının ardından vatansever olmadığı iddia edilen profesörlerin isimlerini listelemesine benzer şekilde, Amerikan karşıtı olduğu düşünülen profesörlerin isimlerini listeledi.

Asi sosyal medya platformlarının hakim olduğu günümüz çağında, sansürün daha da kötücül bir biçimi ortaya çıkmış ve daha da öldürücü biçimlere bürünmüştür. StopAntisemitism gibi kuruluşlar, İsrail'in Gazze'ye yönelik savaşını eleştirenlerin kişisel bilgilerini kamuya açıklayarak online vigilantizm yapmakta, böylece tacizi teşvik etmekte ve açık tartışmayı boğmaktadır. Bu eleştirmenler sadece alenen isimlendirme, utandırma ve tacize maruz kalmakla kalmıyor, aynı zamanda birçoğu üniversiteden atılma ve işlerinden çıkarılma ile de karşı karşıya kalıyor.
Şu anda McCarthyciliğin daha tehlikeli bir biçimi intikam duygusuyla geri dönmüş durumda. Yükseköğretimdeki bu otoriter dönüş, İsrail'in Gazze'deki savaşını eleştirenlerin muhalefetinin giderek daha fazla bastırılmasıyla hızlandı. İsrail'in tarihsel temelli ontolojik masumiyet ve daimi mağduriyet iddiasına karşı yeni nesil eleştirmenler, Pankaj Mishra'nın da açıkça belirttiği gibi, "baskının ahlaki karakteri geliştirmediğini" savunuyor. İsrail artık işlediği suçları, kendi eziyet dolu, akıl almaz baskı ve soykırım tarihine dayanarak aklayamaz.   Federic Lordon daha da ileri giderek İsrail'in Gazze'ye yönelik acımasız intikam savaşının ve bir Filistin devletini engelleme çağrısının bir tür "ahlaki intihar" olduğunu savunuyor. Ve ekliyor: "Holokost'un ardından inşa edilen ve tartışılmaz olduğu düşünülen sembolik sermayenin böylesine devasa bir şekilde çarçur edilmesi daha önce hiç yaşanmamıştı." 

Netanyahu'nun Gazze'ye açtığı savaş, üniversite kampüslerinde İsrail'in Filistinlilere yönelik acımasız şiddetine karşı protestoları yoğunlaştırdı. Buna karşılık, ana akım medya ve bazı uzmanlar, İsrail yanlısı çıkarların da desteğiyle, İsrail'in Gazze veya Batı Şeria'daki askeri davranışlarına yönelik her türlü eleştiriye indirgenmiş bir etiket olan antisemitizmi silah haline getirdiler. William I. Robinson'un gözlemlediği üzere, aşırı sağın bu zararlı eleştirilerinin bir sonucu da "akademik özgürlük ve ifade özgürlüğünün ABD'deki üniversite kampüslerinde sadece üniversite yönetimleri ve İsrail yanlısı gruplar tarafından değil, aynı zamanda İsrail devletinin en üst kademeleri tarafından da topyekûn bir saldırı altında olmasıdır."
İsrail'e yönelik eleştirilerini dile getiren öğrenci aktivistler, Columbia ve Yale Üniversitelerinin yanı sıra diğer bazı üniversitelerde yaşanan son olaylarda da görüldüğü üzere, taciz, gözetim, okuldan atılma, toplum önünde küçük düşürülme ve hatta toplu tutuklamalar gibi çeşitli baskı biçimleriyle karşı karşıya kalmaktadır. Bu aktivistler, üniversite ve yüksekokulların İsrail'in Gazze'deki eylemlerinden kâr sağlayan şirketlerden el çekmesini savunuyor ve ayrıca bölgede tam bir ateşkes talep ediyorlar. Ancak bu çağrılar genellikle antisemitizm suçlamalarıyla gölgeleniyor ve aşırı polis gücüyle karşılanıyor. Bu tutuklamalar, öğrencilerin seslerini bastırmak için birlikte çalışan bazı Ivy League kurumları ile aşırı sağ arasındaki rahatsız edici işbirliğini vurgulamaktadır.

Ari Paul, ana akım haber kuruluşlarının genellikle bu baskıları desteklediğine dikkat çekerek, kampüslerdeki güvenli alanlarda konuşmanın yasaklanmasının eldeki konuya bağlı olarak kabul edilebilir olduğunu öne sürüyor. Yahudi bireylere ve Filistinlilerin haklarını destekleyenlere yönelik her türlü saldırıyı ele almak önemli olmakla birlikte, seçkin üniversitelere yönelik bu saldırının asıl amacının asılsız antisemitizm suçlamalarının ötesine geçtiğini kabul etmek çok önemlidir. Kampüs antisemitizmini araştırmayı amaçlayan meclis komitesi oturumlarında devam eden sorgulama, Elise Stefanik ve GOP'lu meslektaşları tarafından düzenlenen siyasi tiyatrodan büyük ölçüde etkilenmektedir.

David Bell'in de vurguladığı gibi, bu oturumların öncelikli amacının kampüs sorunlarına çözüm bulmak değil, liberal elitleri yozlaşmış, tehlikeli ve Amerikan karşıtı olarak ifşa etmek olduğu açıktır. Bu duruşmalar, Gazze'deki savaşa karşı protestoları silah haline getirerek, yüksek öğrenim üzerinde kontrol sağlamayı amaçlayan daha geniş bir stratejiye dahil etmenin bir aracı olarak hizmet ediyor. Robert Kuttner, The American Prospect'te bu McCarthy'ci saldırının temel ifade özgürlüklerini bastırmaya yönelik daha geniş bir kampanyanın parçası olduğunu doğru bir şekilde savunmaktadır.

Kampüslerdeki antisemitizm konusu tartışılmayı hak etse de, bu konu Kongre üyesi Elise Stefanik'in yetki alanına girmemektedir. Yaygın İslamofobi ve Filistin haklarını destekleyen çeşitli kampüs gruplarının muhalefeti bastırması da ciddi bir tartışma konusu değildir. Stefanik, üniversite kampüslerindeki antisemitizmle ilgili Kongre oturumlarına öncülük ederek, "bir üniversitenin akademik misyonunu" dikte etmeyi, profesörlere karşı disiplin tedbirleri önermeyi ve "kabul edilebilir kampüs konuşması için" kılavuzlar formüle etmeyi amaçlayan alev saçan çatışmacı bir yaklaşım benimsiyor Stefanik'in "Püriten süperegosu", kavgacı duruşu ve kampüs antisemitizmine karşı kendinden emin rolü göz önüne alındığında, buradaki ironi ve ikiyüzlülüğü gözden kaçırmak zor. Seçim sonuçlarını inkâr etmesi, Kongre Binası'na saldıran kişileri "6 Ocak rehineleri" olarak nitelendirmesi ve Kanye West ve Nick Fuentes gibi önde gelen antisemitlerle işbirliği yapan Trump'ı ateşli ve kararlı bir şekilde savunması ışığında bu durum özellikle dikkat çekicidir.

Aşırı sağcı siyasetçilerin eleştirilerindeki ikiyüzlülük Stefanik ile sınırlı değil. Senatör Josh Hawley, Tom Cotton ve 6 Ocak'ta Kongre Binası'nı basan ayaklanmacıların diğer MAGA destekçileri, seçilmesini kabul etmedikleri Başkan Biden'a üniversite kampüslerindeki öğrencileri tutuklamak için Ulusal Muhafızları kullanma çağrısında bulundu. MAGA grubu için ayaklanmacıların uyguladığı şiddet meşrudur, ancak Filistinlilerin katledilmesini protesto eden öğrenciler devlete yönelik bir tehdit oluşturmaktadır. Burada savaş çığırtkanlarının "Amerikan hükümetinin İsrail'e askeri yardım göndermeyi durdurması" ve "üniversitelerin İsrail'in Gazze'yi işgalinden kar eden silah üreticilerine yatırım yapmayı durdurması" çağrısında bulunan öğrencilere karşı şiddet çağrısında bulunmasının ironisi tam olarak gözler önüne serilmektedir. Şiddete hizmet eden ikiyüzlülük, İsrail Başbakanı Benjamin Netanyahu'nun Amerikan üniversite kampüslerindeki öğrenci protestocuları durdurulması gereken "antisemitik çeteler" olarak nitelendirmesiyle mükemmel bir uyum içindedir.  Senatör Bernie Sanders, Netanyahu'nun aşağılayıcı sözlerini "aşırıcı ve ırkçı hükümetinizin ahlaksız ve yasadışı savaş politikalarından dikkatimizi dağıtmak için" antisemitizmi kullanma taktiği olarak yerinde bir şekilde eleştirmiştir. Ayrıca şunları da eklemiştir:
  ''Hayır, Bay Netanyahu. Aşırılık yanlısı hükümetinizin altı aydan biraz daha uzun bir süre içinde 34 bin Filistinliyi öldürdüğünü ve %70'i kadın ve çocuk olmak üzere 77 binden fazlasını yaraladığını belirtmek antisemitik ya da Hamas yanlısı değildir. Bombalamalarınızın Gazze'de 221 binden fazla konutu tamamen yok ettiğini ve bir milyondan fazla insanı evsiz bıraktığını belirtmek antisemitik değildir.''

Elbette ikiyüzlülüğe dikkat çekmek önemlidir ancak burada asıl söz konusu olan, ifade özgürlüğünü engellemek için kendi halkına karşı devlet gücü kullanmaya ve şiddet uygulamaya inanan bir siyasi parti ve onun aşırı sağcı medya mensuplarıdır.  Evet, bu bir tür iç terörizmdir ve faşist rejimlerin temel bir unsurudur.   Kampüs protestoları sadece istenmeyen aksamalar olarak görülmekle kalmıyor, aşırı sağcı üniversite yöneticileri ve politikacılar tarafından suç haline getiriliyor. Gazze'deki savaşı protesto eden öğrencilere ve onlara askeri silah sağlayan şirketlere yönelik bu kaba saldırılar, bazıları İsrail devletinin desteğini alan İsrail yanlısı grupların, öğrenciler ve öğretim üyeleri de dahil olmak üzere Filistin yanlısı protestocular hakkındaki bilgileri utandırmak ve kamuya açıklamak için geniş bir kampanyaya saldırgan bir şekilde dahil olmasıyla daha da artıyor. İsrail devletinin bu müdahalesinin baskıcı niteliğini yorumlayan Robinson, İsrail hükümetinin "öğrencileri, öğretim üyelerini ve yöneticileri taciz etmek ve sessizliğe zorlamak için" geniş kapsamlı bir gizli kampanya ve eylem planı başlattığını belirtiyor. Robinson, planın tüyler ürpertici ayrıntılarından bazılarını detaylandırıyor:

Planın amacı 'antisemitik [Filistin yanlısı/soykırım karşıtı olarak okunabilir] öğrencilere ekonomik ve istihdamla ilgili sonuçlar doğurmak ve üniversiteleri bu öğrencileri kampüslerinden uzaklaştırmaya zorlamaktır." Plan, atılan adımların "üzerinde İsrail Devleti'nin imzasının bulunmaması gerektiğini" belirtiyor... "Antisemitizmi dağıtanlara kişisel, ekonomik ve istihdam sonuçları" çağrısında bulunuyor. Plana göre, bakanlıklar arası görev gücü, 'kampüslerde antisemitizm üretenlerin - hem öğrenciler hem de öğretim üyeleri - isimlerini kamuoyuna duyurarak ve antisemitizmin failleri olarak tespit edilenlerin istihdamını etkileyerek' 'isimlendirme ve utandırma' gerçekleştirecek. Hedef alınan kişiler 'ABD'de iş bulmakta zorlanacak ve davranışları için önemli bir ekonomik bedel ödeyeceklerdir.
 
Sansür, doxing ve cezalandırmanın hakim olduğu bu soğuk iklimde öğretim üyeleri kovuluyor, öğrenciler sindiriliyor, taciz ediliyor ve susturuluyor. Güney Kaliforniya Üniversitesi kampüsünün Müslüman bir öğrenci olan Asna Tabassum'un mezuniyet konuşmasını - büyük olasılıkla Filistin halkıyla dayanışma içinde olduğunu ifade ettiği için - iptal etmesi bunun korkunç bir örneğidir. Artık çok tanıdık hale gelen bir başka örnekte ise, İsrail hava saldırısında öldürülen Filistinli yazar Refaat Alareer'in şiirini okuyan bazı "New York Üniversitesi öğrencileri disiplin soruşturmasına alındı".  Öğrencilerin Gazze'de Filistinlilerin katledilmesini protesto etmek için Columbia Üniversitesi kampüsünde çadır kurmalarının ardından, üniversite rektörü Nemat Shafik çadırların kaldırılması için şehrin Polis Departmanını çağırdı. Yüzden fazla öğrenci tutuklandı, hepsi uzaklaştırma aldı, öğrenci kimlikleri iptal edildi ve yurtlarından çıkarıldılar. Bu tür eylemler 1968 yılında Columbia Üniversitesi'nde gerçekleşen protestoları ve binden fazla öğrencinin tutuklanmasını anımsatmaktadır. Judd Legum'un belirttiği gibi, "2018'de, 1968 tutuklamalarının 50. yıldönümünde, dönemin Columbia Başkanı - ve tanınmış İlk Değişiklik akademisyeni - Lee Bollinger, 1968'de NYPD'yi çağırma kararının 'üniversite ahlakının ciddi bir ihlali' olduğunu söyledi." Açıkça görülüyor ki bu, Başkan Shafik'in görmezden gelmeyi seçtiği bir ders ve bunu yaparak McCarthyciliğin bu yeni dalgasını ve giderek daha fazla üniversite kampüsünde ifade özgürlüğüne yönelik yoğunlaşan saldırılarını desteklemekte suç ortağı oluyor.

Polisi, cesaretlerinden dolayı cezalandırılmaları değil kutlanmaları gereken öğrencileri tutuklamaya çağırmaktaki ahlaki boşluğu, "olağanüstü koşullar olduğu için bu olağanüstü adımı attığı" şeklindeki yorumu göz önüne alındığında şaşırtıcıdır. Olağanüstü olan, öğrencilerin 14 binden fazlası çocuk olmak üzere 34 binden fazla Filistinlinin öldüğü ve Gazze'de nüfusun yüzde 80'inin evsiz olduğu ve birçoğunun kasıtlı olarak dayatılan bir kıtlığın ortasında açlıktan öldüğü gerçeğini protesto etmeleridir.

Olağanüstü olan, öğrencilerin Columbia Üniversitesi'nin İsrail'in Gazze'ye yönelik savaşından kâr eden şirketlerle olan yatırım ve bağlarına karşı çıkmalarıdır. Olağanüstü olan, öğrencilerin İsrail'in Refah'ı bombalaması gibi müstehcen ve ahlaki açıdan kınanması gereken şiddet eylemlerine son verilmesi çağrısında bulunmasıdır - "Gazze'nin 2,3 milyonluk nüfusunun yarısından fazlası başka yerlerdeki çatışmalardan kaçarak buraya sığınmıştır. Bu tür saldırılar, kaçacak yeri olmayan kadın ve çocukların ayrım gözetmeksizin öldürülmesiyle sonuçlanmaktadır.
Olağanüstü olan ise öğrencilerin İsrail'in uluslararası hukuku ihlal ederek savaş suçu işlediği Gazze'ye yönelik askeri saldırısını durdurmaya çalışıyor olmalarıdır ki bu durum "Gazze'nin güneyindeki Nasır Hastanesi yakınlarında bulunan bir dizi toplu mezarda 300'den fazla cesedin bulunmuş olması.... ölenler arasında erkek, kadın ve çocukların bulunması.... bazılarının elleri kelepçeli olarak bulunması, kurbanların toplu yargısız infazlarda öldürüldüğünü göstermektedir."

Shafik'in kasıtlı olarak kabul etmediği şey, asıl suçun savaşa karşı gösteri yapan -ahlaki eylemlilik duygularını ortaya koyan- öğrenciler değil, onların karşı çıktığı Gazze'deki insani acının boyutu olduğudur. Bir eğitimci olarak Shafik, İsrail'in Gazze'deki 12 üniversitenin tamamını yıkmak ya da hasar vermekle kalmayıp Gazze'nin eğitim sistemini "toptan yok ettiği" ve BM uzmanlarının "okul katliamı" olarak nitelendirdiği suçu işlediği gerçeğini utanç verici bir şekilde görmezden geliyor. Tüm bu konularda Shafik, dehşet verici bir cehalet ve siyasi sorumsuzluk karışımından kaynaklanan şaşırtıcı derecede ahlaki bir ağırlıksızlık sergilemektedir.

Gerçek antisemitizm var olmakla birlikte, şu anda antisemitizmi benimsemesiyle bilinen aşırı sağ tarafından, Gazze'de Filistin halkına, özellikle de kadın ve çocuklara karşı uygulanan şiddete yönelik her türlü eleştiriyi susturmak ve hedefli tacizde bulunmak amacıyla kullanılmakta ve kötülenmektedir. Bu bağlamda, İsrail'e yönelik tüm eleştiriler antisemitik olarak damgalanmaktadır. Bu, aşırı sağcı bir liderlik altında İsrail devletine körü körüne bağlılıktan daha fazlasını yansıtmaktadır; totaliter ideolojisini, politikalarını ve anti-demokratik eğilimlerini eleştirmeye cesaret eden zihinleri susturmak olan otoriterliğin temel bir ilkesini yeniden üretirken kurumsal bir devlet baskı mekanizmasını örtbas etmektedir. Bu aşırı sağcı "itaat coşkusu" çağrısının, üniversite kampüslerindeki antisemitizm suçlamasını, fazla liberal olduklarını iddia ettikleri kolejlere ve üniversitelere saldırmak için bir kama meselesi olarak giderek daha fazla kullandığını tekrarlamakta fayda var. Biden Beyaz Saray'ı Columbia Üniversitesi'nde meydana gelen antisemitik olayları kınarken, okuldaki öğrenci gazetecilerin olayların çoğunun "kampüsün kenarlarında, öğrencilerin dahil olmadığı" yerlerde meydana geldiğini belirtmesi dikkat çekicidir. 

Yeni McCarthyciliği eleştirenler tarafından genellikle unutulan şey, yükseköğretime yönelik bu yeni saldırının 1950'lerde yaşananlardan daha kötü olduğudur. McCarthyciliğin en büyük tarihçilerinden biri olan Ellen Schrecker, yükseköğretime yönelik mevcut saldırıların "McCarthycilikten daha kötü" olduğunu yazmıştır. Kendisinden uzun uzun alıntı yapmaya değer:
 McCarthycilikten daha kötü. 1950'lerin kızıl korkusu muhalefeti marjinalleştirdi ve ülkenin kampüslerini soğuttu, ancak müfredat veya sınıf öğretimi gibi konulara müdahale etmedi. Amacı, komünizmi (ne kadar gevşek tanımlanırsa tanımlansın) ve onunla ilişkili tüm bireyleri, örgütleri ve fikirleri Amerikan toplumu içindeki herhangi bir etki konumundan ortadan kaldırmaktı. Cadı avcıları bu hedefe, bir zamanlar küçük, popüler olmayan Komünist partinin içinde ya da yakınında bulunmuş ve/veya eski yoldaşlarını ihbar etmeyi reddetmiş kişileri işten çıkararak ulaştılar. Ayrıca kara listelere, sadakat yeminlerine, konuşmacı yasaklarına ve FBI ile diğer anti-komünist müfettişlerin müdahalelerine de güvendiler...sınıf hedef alınmamıştı. 
Tarih önemlidir ve 1980'de Ronald Reagan'ın seçilmesinden bu yana yükseköğretimin, her düzeydeki eğitimi işyerinin yardımcıları ve ideolojik baskı laboratuarlarından başka bir şeye dönüştürmek isteyen neoliberalizm güçleri tarafından ciddi bir saldırı altında olduğunu hatırlamak çok önemlidir. 

Dünya genelinde, demokratik bir kurum olarak yükseköğretime ve genel olarak muhalif kamusal seslere - gazeteciler, ihbarcılar veya akademisyenler - yönelik saldırıların hem yükseköğretim hem de demokrasiyi mümkün kılan biçimlendirici kamusal alanlar için endişe verici sonuçlar doğuracak şekilde yoğunlaştığı yeni bir tarihsel konjonktür ortaya çıkmaktadır. Hiper-kapitalizm... yükseköğretimi hedef tahtasına oturttu ve bunun sonucunda yükseköğretim çok zengin ve güçlü şirket çıkarlarının bir eklentisine dönüşmeye devam ediyor... Aslında, eleştirel bir sorgulama alanı olarak üniversitenin neoliberal tasfiyesinin sağcı savunusu, geçmişte gördüğümüz her şeyden daha küstah ve kibirli.  
2016 yılında Trump'ın başkan seçilmesinden bu yana, yükseköğretime yönelik saldırılar kapsam ve yoğunluk bakımından artmış olup, Nazi Almanyası'nda yaşananlara benzer eğitim biçimlerini andırmaktadır. Muhafazakârların "bilgiyi küçümseme, akademik araştırmayı kendi iyiliği için küçümseme ve çocuklarımız ile Amerikan halkının entelektüel merakını kırma" girişimlerinin uzun ve kirli bir geçmişi vardır. 

Bugün farklı olan, bir dizi aşırı sağcı milyarder ve grup tarafından yönlendirilen faşist siyasetin hedefinde eğitimin olmasıdır. Örneğin, Judd Legum'un kısa süre önce belirttiği gibi, üniversite yöneticileri "sağdan gelen önemli bir siyasi baskı" ile karşı karşıyadır ve Columbia Başkanı Minouche Shafik gibi bazıları bu gözdağı karşısında boyun eğmeye çok isteklidir. Amerikan Üniversite Profesörleri Birliği Başkanı Irene Mulvey'in de gözlemlediği gibi, "bir Temsilciler Meclisi Komitesinin üniversite rektörlerini ve profesörleri siyasi tiyatro için kullandığı yeni bir McCarthycilik dönemi yaşıyoruz. Aşırı sağın yükseköğretime yönelik son saldırıları, tarihin tehlikeli anlarını silmek, sistemik ırkçılığa yönelik eleştirileri ortadan kaldırmak, cinsel yönelimle ilgili konuları yasaklamak, sosyal sorunlarla ilgili her türlü tartışmayı kapatmak ve öğretmenlerin ya da öğretim üyelerinin sınıfları üzerindeki her türlü kontrolünü zayıflatmak için sınıfın derinliklerine ulaşmak üzere tasarlanmıştır. Bu, aşırı uçların nahoş ve tehlikeli bulduğu şeylerin gözlerden kaçırılmasından daha fazlasıdır.

Bu, ahlaki körlük, cehalet üreten ve güçlendirici fikirleri, eleştirel düşünceyi ve sivil özgürlükleri küçümseyen bir eğitimdir. Bu, tarihe, hafızaya, dayanışmaya ve bizi bir dizi ortak değerle birbirimize bağlayan sosyal bağların çözülmesine karşı bir savaştır. Donald Howard'ın da belirttiği gibi, eğitimciler ve diğerleri, özellikle de bir dizi demokratik eğitimin saldırı altında olduğu ve "demokrasimizin dokusunun çözülmese bile yıprandığı bir dönemde, mevcut sağcı saldırılara karşı konuşmama ve harekete geçmeme riskini alamazlar.'' Sessizlik riskini göze alamayız. Ortaya çıkmakta olan faşist siyaset karşısında sessiz kalmak, yaklaşmakta olan tehlike ve alınması gereken dersler konusunda felaketi çağırma niteliği taşıyor.

Bu tür saldırılar, bir itaat ve baskı pedagojisini yürürlüğe koyarak büyük bir hayal kırıklığı makinesi ve bir boyun eğdirme aracı olarak işlev görür. Bu tür bir eğitim, okulları endoktrinasyon merkezlerine dönüştürmekten daha fazlasıdır; faşist ideolojileri normalleştiren ve eleştirel eylemlilik biçimlerini reddeden bir eğitim sistemi yaratmakla ilgilidir. Bu, sadece ifade özgürlüğü ve akademik özgürlüğü değil, aynı zamanda demokrasinin temel ilkelerini de tehdit eden zehirli bir neo-McCarthyciliğin yeniden canlanmasından başka bir şey değildir.

Şu anda kampüslerde gerçekleşen sivil itaatsizlik eylemleri, 1960'ların Berkely İfade Özgürlüğü Hareketi'nin ruhunu taşıyor. O zaman da, şimdi olduğu gibi, öğrenciler seslerini duyurma, sosyal adaletsizlik eylemlerini tersine çevirme ve hareketin liderlerinden Mario Savio'nun deyimiyle "makinenin işleyişi o kadar iğrenç bir hal aldı ki, bedenlerinizi dişlilerin ve çarkların üzerine... kolların, aygıtın üzerine... koymalı ve onu durdurmalısınız! Ve onu çalıştıranlara, ona sahip olanlara, siz özgür olmadığınız sürece makinenin çalışmasının engelleneceğini göstermelisiniz! Columbia, Yale, New York Üniversitesi ve ABD'nin diğer kampüslerindeki protestocu öğrencilerin açıkça ortaya koyduğu şey, iktidarın sorumlu tutulması gerektiği ve insan hakları mücadelesini eşitlik, sosyal adalet, özgürlük ve insan onuru değerleri üzerine inşa edilmiş bir siyasetin diline yeniden enjekte etmek için Filistinlilere karşı yürütülen savaş üzerindeki sessizlik vebasının kırılması gerektiğidir. Büyük kölelik karşıtı Frederick Douglass'ın sözlerine kulak veren gençlerin bugün dünyaya öğrettiği şey, insanlar harekete geçmezse özgürlüğün boş bir soyutlama olduğu ve "mücadele yoksa ilerleme de yoktur. Uğruna mücadele ettikleri şey sadece Filistin halkına karşı yürütülen ve zamanımızın ahlaki turnusol testi olan savaşı sona erdirme çağrısı değil, aynı zamanda daha adil ve daha iyi bir dünya hayal etmenin ve bunun için mücadele etmenin ne anlama geldiğidir.

Aynen öyle!
 

Çeviri: YDH



Makaleler

Güncel