İsrail, Siyonizm ve Holokost tarihini öğrenen Hamas lideri Yahya Sinvar, elde ettiği bilgilerle direniş örgütünü yönetmeye başlayan ve Jerusalem Post'un odağına aldığı isim.
YDH- Jerusalem Post'a göre, Sinvar'ın tutukluluğu sırasındaki akademik çalışmaları, İsrail toplumunu ve Yahudi tarihini anlamaya yönelik stratejik bir çabayı yansıtıyor.
Yahya Sinvar 1995-2002 yılları arasında Hadarim Hapishanesi'nde tutuklu kaldı ve burada Açık Üniversite aracılığıyla akademik çalışmalarını sürdürdü.
Jerusalem Post (JP) Sinvar'ın tutukluluğu sırasında seçtiği derslere bakıldığında ''hem şaşırılması hem şaşırılmaması gerektiğini söylüyor, zira İsrail'e pahalıya patlayan bir gecikmenin sonucu olarak kendisini istikrarlı bir şekilde geliştiren Sinvar'', bugün, Yaser Arafat'tan bu yana İsrail'in en büyük düşmanı olarak bulunuyor.
İsrail rejiminin yapısını anlamaya çalıştı
Sinvar akademik yolculuğuna 1995 yılında, hapishanede geçirdiği yedi yılın ardından başladı.
Bolca zamanı vardı ve bunu kullandı; çalışmaları yedi yıl daha sürdü. Ortalama 90 puanla iyi notlar aldı. Bu, hayatının ikinci eğitim çerçevesi oldu.
Daha önce, 1980'lerde, Gazze Üniversitesi'nde Arap dili ve edebiyatı alanında lisans derecesi almıştı.
JP, Sinvar denildiğinde yalnızca İsrailli tutuklular ya da süren soykırım bağlamında konuşmanın eksikliğinin altını çizerek, Sinvar'ın tam olarak ''İsrail'in arka bahçesinde kendisini geliştiren, İsrail'in burnunun dibinde stratejik bir düşmana evrilen bir tehdit'' olduğunu vurguluyor.
JP'deki yazıyı kaleme alan Jacky Hugi, geçenlerde Sinvar'ın hapishanede geçirdiği döneme ait akademik kayıtlarına rastladığını, Sinvar'ın Açık Üniversite'deki uzaktan eğitim fırsatlarından sonuna kadar yararlandığını, beşeri bilimler ve sosyal bilimler bölümlerinde 15 dersi tamamladığını ve seçtiği derslere hapishane hücresinde özenle çalıştığını söylüyor.
Diğer rehineler gibi Sinvar da Filistin Yönetimi tarafından sağlanan aylık bursu kullanarak eğitimini kendisi finanse etti.
İbranicesi yeterliydi ve zaman içinde gelişti, bu da akademik zorlukların üstesinden gelmesine yardımcı oldu.
Daha sonra İbraniceden Arapçaya iki kitap bile çevirdi: eski ŞinBet başkanları Yaakov Peri ''Öldür ya da Öl'' ve Carmi Gillon'un ''Çatlaklar Arasında ŞinBet'' otobiyografileri.
Bu çevirilere hapishane yetkilileri tarafından el konuldu.
Direniş liderinin ders seçimleri
Sinvar'ın ilk dersi, Mishnah ve Talmud dönemini kapsayan bir tarih dersi olan Kudüs'ten Yavne'ye idi.
Ders, İkinci Tapınağın yıkılmasından sonra Yavne, Bar Kokhba isyanı ve Sözlü Tevrat gibi konuları içeriyordu.
Kursu 81 notuyla tamamladı, JP'ye göre bu, en yüksek notlarından biri olmasa da sağlam bir not.
İbranice becerileri geliştikçe notları da yükseldi.
Daha sonra, şehrin tarihini bir Yebusit yerleşimi olarak ilk günlerinden Hasmonean, Roma, Müslüman, Osmanlı ve İngiliz dönemlerine kadar izleyen Çağlar Boyunca Kudüs dersini aldı. 92 puan aldı.
Sürgünden Egemenliğe'de Sinvar, Pers İmparatorluğu'ndan Yunan, Roma ve Bizans dönemlerine kadar uzanan antik çağlarda Yahudi halkının tarihini inceledi.
Bu ders, Hasmonean krallığı, Antiochus'un kararnameleri ve Maccabean isyanı üzerine tartışmaları içeriyordu. 94 puan aldı.
Sinvar, Yahudi tarihinin oluşum dönemlerine büyük ilgi gösterdi.
Bu döneme odaklanan iki ek derse kaydoldu: İlk Tapınak Döneminde Yahudi Halkının Tarihi ve Roma İmparatorluğu döneminde Yahudi halkının tarihini inceleyen Judea and Rome.
Bu dersler Herod'un saltanatı, İkinci Tapınağın yıkılışı ve Bar Kokhba isyanı gibi konuları kapsıyordu.
Sinvar buradan Yahudi tarihinin daha sonraki dönemlerini keşfetmeye devam etti.
Yahudi bakanların 15. yüzyıldan itibaren Avrupa kraliyet saraylarındaki statülerini konu alan Değişim Çağındaki Yahudiler dersini aldı.
Hıristiyanlığın doğuşundan modern zamanlara kadar Hıristiyan topraklarındaki Yahudi yaşamını inceleyen Yahudiler ve Hıristiyanlar Arasında: Erken Modern Döneme Kadar Batı Avrupa'da Yahudiler ve Hıristiyanlar dersini aldı.
Bu ders teolojik tartışmaları, zulümleri, kan iftiralarını ve Marranos fenomenini kapsıyordu. Sinvar dersi 93 notuyla bitirdi.
Holokost hakkında bilgi edinme fırsatını kaçırmadı ve Holokost Günlerinde dersini aldı.
Bu kapsamlı çalışma, Avrupa'daki Yahudi yaşamını, Nazilerin yükselişini, imha planını ve bunun nasıl tasarlanıp uygulandığını kapsıyordu.
Çalışmaları sayesinde Sinvar İsrail rejimi hakkında da derinlemesine bilgi sahibi oldu.
Siyon ve Siyonizm Arasında 1881-1914 dersinde Siyonizm tarihini inceledi ve en yüksek notu olan 96'yı aldı.
Ayrıca, İsrail toplumunun köklerini ve çeşitli unsurları arasındaki ilişkileri inceleyen İsrail'de Toplum Kalıpları dersini aldı.
Sosyal bilimler alanında Sinvar, yurttaşlık bilgisi derslerine benzer bir siyaset bilimi temel dersi olan İsrail'de Hükümet ve Siyaset dersini aldı.
Bu derste İsrail demokrasisi, güçler ayrılığı, siyasi partiler, seçim sistemi ve azınlıklarla ilgili bir bölüm işlendi.
Sosyal bilimler alanındaki çalışmaları Mekan Denemeleri dersiyle doruğa ulaştı: İsrail Topraklarının Yerleşim Coğrafyasından Bölümler.
Bu ders, kentsel planlama, yerleşim stratejileri, kırsal haritanın oluşturulması ve mahalle rehabilitasyonu da dahil olmak üzere 20. yüzyılda İsrail'deki yerleşim modelleri hakkında bilgi sağladı.
Diğer derslerde olduğu gibi bu derste de azınlıklar, özellikle de Bedevilerin kalıcı yerleşim yerlerine nakli üzerine bir bölüm vardı.
Akademik başarısına rağmen Sinvar diplomasını tamamlamayı tercih etmedi; sadece birkaç dersi eksikti.
Bitirmedi çünkü buna ihtiyacı yoktu.
Devam etmek için zamanı ve parası vardı ama amacı bir İsrail üniversitesinden diploma almak değildi.
Amacı ihtiyacı olan bilgiyi elde etmekti. Bunu yaptıktan sonra da durdu.
İsrailli gazetedeki yazı, Sinvar'ın akademik çalışma prensiplerinde şaşılacak hiçbir şeyin olmadığını, Sinvar'ın edindiği bilgi ve içgörülerin muhtemelen kendisine ve arkadaşlarına iyi hizmet ettiğini, asıl şaşılacak şeyinse İsrail rejiminde böyle bir çalışma azmi olmayışı olduğunu belirtiyor.
JP'ye göre, derslerinin çoğu tarih alanında olsa da Sinvar'ın Açık Üniversite'deki müfredat seçimleri net ve bilinçli bir stratejiyi ortaya koyuyor.
JP'deki yazının yazarı Jacky Hugi şu soruyu yöneltti:
''Kaç tane üst düzey İsrailli karar alıcı, hem sivil hem de askeri, Filistin varlığının DNA'sı hakkında herhangi bir merak gösteriyor?
Kaç İsrailli yetkili Arap ya da Müslüman kültürü hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmaya çalışıyor?
Belki de İsrail onların dünya görüşünü gerçekten anlayabilseydi Filistinlilerle ilişkiler daha az kanlı olurdu.''
2011 yılından bu yana Filistinli rehinelerin uzaktan akademik çalışma yapmalarına izin verilmiyor çünkü dönemin Kamu Güvenliği Bakanı Yitzhak Aharonovitch tarafından iptal edildi.
Jerusalem Post, ''Sinvar'ın sistemi istismar ettiğini, eğitimini ölümcül dünya görüşünü keskinleştirmek için kullandığını'' savunuyor.