The Grayzone: İsrail, İranlıları tarafına çekmek için ABD'li komedyeni kullandı

img
The Grayzone: İsrail, İranlıları tarafına çekmek için ABD'li komedyeni kullandı YDH

The Grayzone haber portalı, İsrail istihbaratının, İranlıları hükümetlerini devirmeleri için safına çekmeyi amaçladığını ortaya çıkardı. Kampanya kapsamında, Atlanta merkezli bir komedyenin şirketi aracılığıyla yaklaşık 20 ülkede Farsça ilanlar yayımlandığı bildirildi.




YDH - The Grayzone haber portalının salı günü yayımladığı habere göre, İsrail istihbarat kurumlarıyla bağlantılı gizemli bir çevrim içi kampanya, İranlıları hükümetlerini devirmeleri için tarafına çekmeye çalıştı.

Haberde, bu kampanyalardan bazılarının Atlanta'da yaşayan bir komedyen ve sosyal medya fenomeni tarafından hazırlandığı belirtildi.

Portal, Atlanta'da yaşayan komedyen ve içerik üreticisi Desi Banks'in, geçen yıl yürütülen bir İsrail istihbarat operasyonunda şaşırtıcı bir rol oynamış göründüğünü aktardı.

Operasyonun, aralarında nükleer tesis çalışanlarının da bulunduğu İran güvenlik ve istihbarat teşiklatlarından personeli, hükümetlerini devirmeye yardımcı olmaları için hedef aldığı ifade edildi.

Taraf değiştirmek isteyenlere para ve aileleri için koruma teklif edildiği kaydedildi.

Ancak yayımladığı hafif komedi videolarıyla tanınan ve halihazırda Instagram'da 9 milyondan fazla takipçisi bulunan Banks'in, Orta Doğu'daki hassas konular hakkında yorum yaptığına dair kamuya açık bir kayıt bulunmuyor.

Fenomenin Meta platformlarındaki tüm reklam faaliyetlerinin de eğlence alanındaki çalışmalarıyla sınırlı olduğu belirtiliyor.

Banks'in yapım şirketi Farsça kampanyalar yayımladı

The Grayzone'a göre, Google'ın reklam şeffaflığı kayıtları, Banks'e ait olan ve "Desi Banks Productions Ltd." adını taşıyan bir yapım şirketinin, aralarında ABD, İsveç, Fransa, Almanya, Hindistan ve çok sayıda Orta Doğu ve Afrika ülkesinin de bulunduğu en az 19 ülkede Farsça dilinde dört reklam kampanyası yayımladığını gösteriyor.

Dört kampanya, İsrail'in dış istihbarat teşkilatı Mossad'a ait olduğunu iddia eden devşirme sayfalarına yönlendiren doğrudan ve yanıltıcı bağlantıların bir karışımını içeriyordu.

Bu sayfalardan bazılarında, sahte uluslararası danışmanlık şirketlerinde vergiden muaf cazip işler teklif ediliyordu.

En cüretkâr kampanyanın ise kullanıcıları Mossad'ın Farsça dilindeki resmi devşirme formuna yönlendiren ve bağlantıya tıklamadan önce VPN ağı kullanılmasını tavsiye eden kampanya olduğu vurgulandı.

Google'ın reklam açıklama portalına göre bu kampanya, bir Google reklamının doğrudan Mossad'ın resmi internet sitesiyle ilişkilendirildiği tek vaka oldu.

Haberde, Almanya'da ikamet eden İranlı nükleer mühendislerin aile üyelerinin kampanyanın ana odak noktalarından birini oluşturduğu ve Almanya'nın dört kampanyanın tamamıyla hedeflenen tek ülke olduğuna dikkat çekildi.

"Mavi Mesaj": İran güvenlik ve istihbarat personelini devşirme merkezi

The Grayzone, aralarında ABD'nin de bulunduğu en az 18 ülkedeki izleyicileri hedef alan doğrudan bir casusluk çağrısından da bahsetti.

Mossad'a atfedilen ilanlardan birinde, "Tarih yazmaktan sadece bir tık uzaktasınız. Şimdi arayın, gelecek sizin," ifadeleri yer alırken, başka bir formdaki Farsça metinde ise şu ifadeler kullanıldı:

"Rejimin günleri sayılı. Bugün eylem zamanı. Bu kritik anda harekete geçmezseniz İran'a ihanet etmiş olursunuz. Rejimin milliyetçi mesajlarına aldanmayın."

Kampanyalardan biri, "Mavi Mesaj" başlığını taşıyordu. Bu kampanya, İran güvenlik kurumlarından ayrılmak isteyenleri, daha sonra kapatılan bir internet sitesi üzerinden öz geçmişlerini yüklemeye teşvik ediyordu.

Form ayrıca, İran içindeki ve diasporadaki takipçileri, 2 bin 200'den fazla abonesi bulunan kampanyanın ana Telegram kanalına katılmaya davet ediyordu.

Sitenin geçen nisan ayı başlarında arşivlenmiş bir versiyonunda, "'Mavi Mesaj', İran güvenlik ve istihbarat teşkilatı personelini devşirme merkezidir," denildi ve şöyle devam edildi:

"Siz veya aile üyelerinizden biri nükleer merkezlerde veya enerji santrallerinde çalışıyorsa, bizimle yüksek derecede güvenlikle işbirliği yapabileceğinizi temin ederiz. Tek yapmanız gereken güvenli form aracılığıyla iletişim kurmak."

Haberde, "Mavi Mesaj" kanallarının Telegram ve X platformları üzerinden 28 Ocak'ta yayımladığı en yüksek prodüksiyonlu propaganda materyalinin, yaklaşık iki dakikalık sanatsal bir film olduğu belirtildi.

Filmde, Amir adında bir İranlı nükleer mühendisin, yeni doğan çocuğunun daha iyi bir geleceği olması için İsrail'e sığınmaya karar vermesi ve "Tel Aviv'in kalbine" sığınma mesajını gönderdikten sonra "Çağrınızı bekliyorum" diye bağırması tasvir ediliyor.

Habere göre, "Mavi Mesaj" kampanyasıyla ilgili daha önce yapılan neredeyse tek açıklama, ocak ayında Hizbullah'a bağlı el-Menar kanalından geldi.

Kanal, hesabı, "İsrail'den ajan devşirmeyi yönetmek için yürütülen bir İsrail siber savaşının" parçası olarak nitelendirdi. Kampanyanın Arapça hesabının ise Lübnan'daki devşirme faaliyetlerine odaklandığı belirtildi.

Ayrıca, X'teki İranlı hesaplar da kampanya hesabının ve bağlantılı Google formlarının Mossad ile ilişkili olduğu ve "bilgi toplayıp ihanete teşvik ettiği" yönünde uyarılarda bulundu.

Kampanyanın görünen sonuçları

Sorumlunun kim olduğu sorusunun ötesinde, "Mavi Mesaj" kampanyasının etkinliği belirsizliğini koruyor.

Kampanyanın 15 Temmuz'daki en son Telegram gönderisinde takipçilerine, "Sizce savaşın başlangıcından bu yana kampanya ve güvenli form aracılığıyla bizimle kaç kişi iletişime geçti?" sorusu yöneltildi.

Cevap açıklanmazken, Telegram istatistikleri soruyu 804 kişinin gördüğünü ve 117 yanıt aldığını gösterdi. X platformunda 8 Ekim'de yapılan benzer bir anket ise utanç verici bir sonuçla bitti: Çoğunluk, "Mavi Mesaj" ile "hiç kimsenin" temas kurmadığını söyledi.

Bu bağlamda, İran Devrim Muhafızları Ordusu Halkla İlişkiler Birimi, 30 Ağustos'ta Horasan vilayetinde Mossad'a bağlı sekiz ajanın yakalandığını duyurmuştu.