Yemen’in saldırıları İsrail’in ekonomisini vurdu

img
Yemen’in saldırıları İsrail’in ekonomisini vurdu YDH

İsrail medyası yapmış oldukları çeşitli haberlerde, Yemen ordusunun Kızıldeniz ve Bab el-Mendeb Boğazı'ndaki eylemleri sonrasında İsrail deniz filosunun yaşadığı ekonomik kayıpların boyutlarını yayınladı.




YDH- İsrail ekonomi gazetesi Globus’un haberine göre, Yemen silahlı kuvvetlerinin İsrail’e karşı gerçekleştirmiş olduğu son eylemler sonrasında Çin'den Aşdod limanına her konteynerin taşınma maliyeti yüzde 9 ila 14 oranında arttı.

Globus'un raporuna göre İsrail’in kontrolündeki limanlarda deniz trafiğinde normalden daha fazla gecikme yaşandı ve birçok İsrail gemisi Kızıldeniz'i geçmek yerine Afrika kıtasının uzun rotasını kullanmak zorunda kaldı. Bu rotanın yolu uzatmasının yanı sıra maliyeti de ciddi oranda artırdığı da belirtildi.

İsrail gemilerinin güvenlik ekipmanlarını kısmen veya tamamen güçlendirmeye başlaması, başka bir maliyete de neden oldu. Bu bağlamda ‘ZIM’ şirketi, savaş riskinden dolayı sigorta ücretlerinin her bir konteyner için daha da arttığını, bunun da İsrail limanlarına giden uluslararası nakliye hatlarında konteyner taşıma fiyatlarının artmasına yol açtığını açıkladı.

Yemen kıyılarından uzak bir rota belirleme girişimlerinin de başarısızlıkla sonuçlandığına dikkat çeken Globus şunları yazdı: "Bu girişimler başarısızlığa mahkumdur, çünkü Husiler (Ensarullah), helikopter filoları ve özel deniz kuvvetleri de dahil olmak üzere gelişmiş deniz güçlerine sahip." Ayrıca Husilere (Ensarullah) karşı herhangi bir müdahalede bulunmayan bölgedeki uluslararası korsanlıkla mücadele koalisyonu güçleri de bu konunun siyasi bir çatışma olduğunu ve kendi faaliyet alanlarıyla ilgili olmadığını söylüyor.

Yemen silahlı kuvvetlerinin İsrail'e yönelik eylemleri İsrail'in ekonomi yönetiminde de büyük değişikliklere yol açtı. İsrail’in Ekonomi Bakanlığı acil ve geçici bir planla deniz ticareti yerine hava ticaretinin devreye sokulmasını istiyor. Aynı bakanlık İsrailli ve yabancı havayollarından, kargo uçakları ve kargo kabiliyeti olan diğer uçakların faaliyetlerini İsrail’in hava ticareti için kullanılmasını istedi. Şu anda İsrail’in toplam ticari hareketinin yalnızca yüzde birini hava taşımacılığı oluşturuyor, diğer yüzde 99'u ise deniz araçlarıyla gerçekleştiriliyor.

İsrail denizcilik şirketi ZIM'in hisseleri, Yemen Silahlı Kuvvetleri Sözcüsü General Yahya Seri'nin kısa mesajının ardından iki gün sonra yüzde 4,2 oranında düşerek son beş yılın en düşük seviyesine geriledi. Şirketten yapılan resmi açıklamada, bazı İsrail gemilerinin rotalarını Kızıldeniz ve Umman Denizi'nden Afrika kıtasına değiştirmelerinin nedeni olarak, Yemen silahlı kuvvetlerinin tehditleri gösterildi.

İsrail medyasının, Yemen'in İsrail deniz filosuna yönelik eylemlerinin zararlarına ilişkin yayınlamış olduğu çok sayıda rapora göre, Yemenliler, Eilat limanına (Kızıldeniz kıyısındaki tek İsrail limanı) füze ve insansız hava aracı saldırılarına ek olarak, Galaxy Leader adlı bir İsrail gemisine el koydu ve İsrail’e ait başka iki gemiye daha saldırdı.